48 38 14 88 post@dingruppen.no
En markedsplan mal kan fjerne noe av kaoset rundt bedriften.

Markedsplan mal

Markedsplan mal er et nyttig verktøy for bedrifter som vil kartlegge hvorvidt de bruker ressursene sine på en gunstig og målrettet måte.

En markedsplan gir deg oversikt over tidspunkt for diverse aktiviteter, hva disse aktivitetene koster, markedsandeler og verdien på disse.

Vi skal nå se nærmere på hva markedsplanen skal inneholde, og hvordan den skrives!

Skriv helst markedsplan i team for bedre utbytte.

Elementer i en markedsplan

En markedsplan mal tydeliggjør bedriftens aktiviteter og kostnader på en effektiv måte. Du trenger i utgangspunktet bare å laste ned malen og fylle den ut.

Dersom du er usikker på hvordan markedsplanen skal skrives, kan vi hjelpe deg med dette. Her er noen av punktene som er vanlige å finne i en markedsplan mal:

 

  • Markedssammendrag (informasjon om bedriftens markedsandeler, aktører etc.)
  • Definisjon av produkter (beskrivelse av tjenester og produkter som markedsføres)
  • Konkurranse (beskrivelse av eventuelle konkurrenter og deres svake/sterke sider)
  • Plassering av tjenester og produkter i markedssammenheng (er det konkurrerende produkter på markedet?)
  • Forbrukerløfte (hva lover produktet eller tjenesten forbrukeren?)
  • Strategi for kommunikasjon (demografi og brukermeldinger)
  • Pakking av produkter (design på emballasje osv.)
  • Distribusjon (distribusjonsstrategi, distribusjonskanaler osv.)
  • Internasjonal distribuering
  • Strategi for lansering (lanseringsplan, budsjett for markedsføringskampanjer etc.)
  • PR (bedriftens PR-strategi og gjennomføring av denne)
  • Reklame (budsjett for reklameutgifter, reklamestrategi osv.)
  • Prising av produkter og tjenester
  • Vertikale markedssegmenter og markedsmuligheter
  • Suksessoppskrift (mål for året, langsiktige mål, måleenhet for suksess eller fiasko)
  • Tidsplan (skriv ned diverse høydepunkter i en tidsplan som strekker seg over en viss tidsperiode – for eksempel 18 måneder)
En salgstrakt er viktig for å identifisere hvordan markedsføringen skal utføres.

Hvem bør benytte en markedsplan mal?

Alle bedrifter som trenger en konkret beskrivelse av markedsaktiviteter, vil kunne ha god nytte av en markedsplan mal.

Her har bedriften din mulighet til å spesifisere strategier og mål for kostnader, tidsplaner og resultater.

Spesielt større bedrifter benytter seg hyppig av denne formen for markedsanalyse, da disse ofte har store budsjetter til markedsføring etc.

Det er imidlertid også mange mindre bedrifter som tar i bruk en markedsplan mal.

Så lenge du har produkter som skal markedsføres, vil en markedsplan være et nyttig verktøy som gir god oversikt over alle relevante markedstiltak.

Da kan du referere til markedsplanen ved behov, og bruke den som et verktøy for å nå bedriftens mål.

Gjør deg klar for verdensmarkedet og store inntekter.

Hvordan skrive en markedsplan?

En markedsplan mal kan være utfordrende å fylle ut, spesielt hvis du ikke har gjort dette tidligere.

Dersom du skriver ned stikkord for de forskjellige punktene i din valgte markedsplan mal, kan vi skrive planen for deg.

Da kan du være sikker på at din markedsplan blir velformulert og av høy kvalitet.

Våre tekstforfattere har lang erfaring med tekstproduksjon, og kan skrive en oversiktlig og profesjonell markedsplan for ditt firma.

Dersom du ønsker å teste tjenestene våre først, tilbyr vi nå 500 ord gratis (helt uten forpliktelser – så klart).

Vi kan også hjelpe deg å korrekturlese din markedsplan dersom du allerede har fylt ut en markedsplan mal.

En markedsplan med mange skrivefeil og grammatikkfeil kan bli et stort irritasjonsmoment for deg og dine ansatte.

Sørg derfor for at den holder god profesjonell standard. Kontakt oss for mer informasjon om hvordan din markedsplan blir best mulig!

Motta gratis 500 ord!