Merkevare og posisjonering
Merkevare og posisjonering bør gå hånd i hånd. For å lykkes i markedet, er det viktig at markedsføringsteamet anerkjenner hvor bedriftens produkter befinner seg i forhold til konkurrentene.
Det å føre en merkevare er ingen enkel arbeidsoppgave. Markedet kan oppleves ekstremt hektisk, og utfordringer og muligheter både internt og eksternt vil oppstå. Så hvordan får du kontroll?
Merkevareposisjonering er nøkkelen til å styre skuta dit du vil – til en viss grad. Selv om du aldri kan få helt og holdent kontroll, vil posisjoneringen være viktig for å fjerne noen åpenbare fallgruver.
Motta gratis 500 ord!
Merkeposisjonering er nøkkelen du må kjenne
Merkeposisjonering er en nøkkel til å holde en viss kontroll over merkevaren din. Styr bevisstheten til dine kunder gjennom markedsføringen, og skap den oppfatningen du ønsker at de skal ha.
Ønsker du å være et lavprisalternativ? Den med høyest kvalitet? Leverandøren som har best service? Eller hva med raskest levering i bransjen? Da må du kommunisere nettopp dette til dine kunder.
Strategisk posisjonering for en ny bedrift
Strategisk posisjonering har blitt innarbeidet hos de største bedriftene i Norge, og ofte har det vært en prosess på mange år. Noen ganger har det til og med vært uten klarhet fra starten.
Men hva om du ønsker å drifte med strategisk posisjonering fra dag 1? Start med en forretningsplan som tydelig definerer bedriftens tilbud og differensieringen fra konkurrentene.
Dersom du skulle lage diagrammer for markedets priser, service, leveranse, kvalitet, og en rekke andre faktorer – hvor skiller din bedrift seg ut? Det er her du bør sikre din strategiske posisjon.
Posisjonering og differensiering av et produkt i 2021
Posisjonering er et resultat av differensiering. Differansen mellom deg og dine konkurrenter bør helst være så stor som mulig – eventuelt oppfattes som så stor som mulig.
Tar man et raskt blikk på politikken, er det politiske partiene kanskje de beste i verden på differensiering. Tross nærmest kliss like planer for politikken, klarer partier å skille seg drastisk ut.
Driver du i en bransje med flere titalls jevne aktører, kan differensiering være vanskelig. Det er her vi anbefaler å finne en ny faktor du kan kjempe om å dominere, utenfor de ordinære faktorene.
Motta hjelp til tekst
Når du har funnet ditt punkt for differensiering og hvordan du skal posisjonere din merkevare, trenger du gode tekster til å kommunisere. Din Tekstforfatter kan hjelpe deg med å skrive disse.
Våre tekstforfattere har hjulpet både store konsern og knøttsmå bedrifter. Vi kjenner til hvordan strategisk posisjonering kan benyttes i mange forskjellige typer selskap.
Kontakt oss i dag for en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg med dine tekster!