Strategisk merkevarebygging
Selv om merkevarebygging ikke er et nytt konsept, finnes det likevel mange bedriftsledere som ikke har forstått hvor viktig dette er for markedsføringen.
Hvis vi ser nærmere på hvordan tunge selskaper som Apple gjør dette, er det ofte vanskelig å forstå hvilken innvirkning dette kan ha på mellomstore og små bedrifter.
Det kreves imidlertid ikke et gigantisk budsjett for å skape en effektiv strategi for din merkevarebygging.
Med en nøye gjennomtenkt strategi og en god porsjon tålmodighet, er du langt på vei til å lykkes med dette. Husk at de store selskapene begynte også i det små med beskjedne budsjetter.
Det første du må gjøre er å skaffe deg en god forståelse av grunnprinsippene bak dette.
Dermed vil du få en dypere forståelse av hvordan du best når ut på markedet. Du vil da også forbedre den digitale synligheten din på nettet.
Motta gratis 500 ord!
Vær tydelig om hva merkevaren din tilbyr målgruppen din
Det første steget på veien til en vellykket strategi for merkevarebygging er å redegjøre for en tydelig definisjon av merkevaren din. Hvor står bedriften din som merkevare? Det er uhyre viktig å forstå ditt eget marked for å kunne være konkurransedyktig.
Hva står bedriften din og merkevaren din for? Når disse tingene er på plass, er det viktig å skape en god kommunikasjon mellom dine ansatte og kundene dine. Hvis dette ikke fungerer godt, kan det raskt føre til ineffektiv markedsføring og dårlige avgjørelser for bedriften din.
Slik bygger du merkevaren mot målgruppen
Det neste du bør gjøre er å få en klar og tydelig definisjon av målgruppen for produktene eller tjenestene dine. Dette har du sannsynligvis allerede en god formening om. Hvilken målgruppe gjelder for budskapet til merkevaren din?
Mange bedrifter velger å helgardere seg for dette spørsmålet og svarer «Alle sammen». Dette er jo ikke akkurat å finne en klar definisjon for målgruppen for merkevaren.
Personifisering av målgruppen (kjøperpersonas) er også en effektiv måte å definere målgruppen din på. Dette betyr å sette opp en dybdeprofil av fiktive profiler som representerer målgruppen du søker. Den enkelte persona vil her beskrive en av kundene som vil være typisk for denne målgruppen.
Nå har du satt et navn og et ansikt på en typisk persona for målgruppen din. Etter å ha satt opp en tydelig profil for målgruppen din, er det viktig å produsere innhold som treffer de du vil nå ut til.
Tilby kundene nyttig innhold via bloggen
For å kunne vise kundene dine hva merkevaren eller tjenestene dine inneholder, er blogging et kraftig og viktig verktøy. Hvis dette gjøres på den rette måten, vil dette ha stor betydning for en vellykket strategi for merkevarebygging og god markedskommunikasjon.
For å oppnå dette, er det viktig at du innarbeider en tydelig publiseringsprosess med ansatte som hele tiden følger opp rundt dette. Sørg for at det formidles gode historier på bloggen din som engasjerer følgerne dine.
Fornøyde kunder genererer flere nye kunder
Hva er det egentlig som er de viktigste pådriverne og helt avgjørende for å få landet et kjøp? I vår digitale verden som stadig blir mer konkurransepreget, er det å være synlig på nettet, i tillegg til å ha et godt omdømme, ytterst avgjørende for å lykkes.
Dette kan være litt av en utfordring for mange bedriftsledere. Det er likevel viktig at du ikke undervurderer viktigheten av det vi på godt norsk kaller vareprat. Har du fornøyde kunder som sender dette videre til andre potensielle kunder, er du allerede langt på vei.
Hold deg oppdatert på folks medievaner
Det er ingen hemmelighet at våre digitale medievaner i underholdnings-plattformene er i en stadig endring. Ikke nok med det, men på toppen av dette er også teknologien i stadig endring.
Dette har utvilsomt stor innvirkning på folks medievaner. Derfor er det viktig at du holder deg oppdatert på hvilke trender som gjelder.
Å ha et klart bilde av dine følgeres preferanser, vil hjelpe deg med å kunne levere den beste kundeopplevelsen.
Dette er også en glimrende måte å bli bedre kjent med kundene dine på! Dermed har du også muligheten til å opparbeide en god tillit til kundene dine.
Prøv deg frem med forskjellige måter du kan dele innholdet ditt med kundene dine på.
Dermed vil du også få en klar oppfatning av hvordan kundene reagerer på ulike tilnærmelser i de ulike mediekanalene.
Sett opp en troverdig nettside med gode funksjoner
Formålet med nettsiden din var garantert å tilfredsstille dine kunder og å øke engasjement og salg.
De fleste bommer derimot på brukeropplevelsen, der blant annet at kundereisen og troverdig design ikke er tilstrekkelig for forventede konverteringer.
Det er viktig at det fins tydelige veier for konvertering og at nettsiden har et troverdig design av høy verdi. Hvis du ikke tenkte på dette, er du ikke alene.
En ideell nettside vil inneholde en rekke funksjoner og elementer som er tilpasset på hele reisen til kundene dine.
Den ideelle tilnærmingen til design av nettsider er å ha med flere elementer og funksjoner som er tilpasset hele kjøpsreisen til dine potensielle kunder.
Når du har satt opp en vellykket strategi for merkevarebygging, er det bare til å sette i gang. Vi ønsker deg lykke til!