48 38 14 88 post@dingruppen.no
Merkevareledelse

Hva er merkevareledelse?

Det arbeidet som ligger i å skape og vedlikeholde en merkevare kalles merkevareledelse. Dette krever et målrettet fokus på de effektene som en sterk merkevare skaper både for forbrukere og bedrifter.  

Det innebærer også å utarbeide analyser av hvordan merkevaren posisjoneres i forbrukernes hukommelse, hvilken kjennskap kundene har til varemerket og hvilken posisjonering merkevaren har i markedet.

Det finnes en gruppe markedsføringsteknikker innen merkevareledelse som er ment for å styrke et bestemt varemerke, produkt eller en tjeneste og skape økt verdi i hvordan forbrukerne og målgruppen oppfatter merkevaren eller tjenesten.

Dette er en prosess som er både komplisert og variert. Dette er fordi en markedsøkonomi består av et så omfattende antall varer og tjenester.

Motta gratis 500 ord!

Innen merkevareledelse finnes følgende tema:

  • Ansatte som bygger opp merkevare
  • De psykologiske effektene av merkeverdi som kundene opplever
  • De økonomiske effektene av merkeverdi
  • Fastsettelse av verdi for merkevarer
  • Kunnskap om merkevarer
  • Assosiasjoner til merkevarer
  • Posisjonering av merkevarer
  • Merkevareutvidelser
  • Merkevareelementer
  • Merkevaresamarbeid
  • Merkevarearkitektur
  • Planlegging av kommunikasjonsstrategier
  • Taktikker og ulike operative tiltak for vellykket merkevarebygging

Merkevareledelse spiller en strategisk rolle for hele bedriftens arbeid

Merkevareledelse har som mål å øke verdien til en bestemt merkevare og først og fremst fordelene dette gir for produsenten.

Det er viktig å være klar over at merkevareledelse, PR og tradisjonell markedsføring ikke er det samme og derfor ikke må forveksles.

Innen tradisjonell markedsføring gjør bedriftsledere opp deres økonomiske rapporter og gjennomfører deretter regnskap, da effektiviteten av arbeidet som blir gjort er økonomisk målbart.

Når det gjelder PR gjelder ofte de samme prinsippene. Når vi snakker om merkevareledelse derimot, spiller denne en viktig strategisk rolle for hele bedriftens arbeid.

Merkevare som kjerne i bedriften

Merkevaren er kjernen i bedriften din

Hvis virksomheten din var en person, ville merkevaren din være dens personlighet.

Den ville være hvordan du presenterer deg for nye venner eller kunder og hvordan du bygger deg opp et tillitsfullt forhold til dem.

Merkevaren din er en levende, pustende enhet og det er din jobb å hjelpe den med å vokse og forbedre seg. 

Å skape en merkevare er spennende, men dette er ikke nok. Når virksomheten din skaleres, vokser, endres og lykkes, må merkevaren din følge etter.

Derfor er det viktig å dekke det grunnleggende om merkevareledelse og utstyre deg selv med verktøyene du trenger for å administrere og opprettholde en suksessfull merkevare. 

Rangeringer av de beste merkevarene

Dette konseptet er i dag en fast innebygget del av strukturen til bedriftskulturen og markedsøkonomien.

Slike rangeringer utformes med den oppgave å gjenspeile verdien som er mest objektiv i markedet for de representerte selskapene, og baseres hovedsakelig på selve verdien til merkevaren.

Mange omfattende studier viser at store og kjente merkevarer gir mer komfort og genererer mye høyere avkastning til deres aksjonærer, enn hva tilfellet er med mer spesialiserte merkevarer.

Markedsføringsteknologi

Viktigheten av markedsføringsteknologi og rett valg av navn på merkevaren

En godt gjennomtenkt og strategisk merkevareledelse bør baseres på bedriftens navn. Navnet på merkevaren bør være enkelt å uttale og tiltrekke seg oppmerksomhet fra forbrukerne.

Det bør være et navn som er lett å huske og som er minnerikt. 

Navnet på merkevaren bør også gi en ide om eventuelle positive egenskaper ved det produktet eller tjenesten som bedriften tilbyr forbrukerne.

Videre bør navnet gjenspeile produktet/tjenesten på en positiv måte og skille seg tydelig ut fra de mange andre produktene eller tjenestene i markedet. 

Sett fokus på merkevare og effektiv merkevareledelse

Levetiden til produkter har i dagens gratis- og konkurransedyktige marked blitt svært kort.

I tillegg truer fremveksten av billige analoge erstatningsprodukter eksistensen av selv de mest populære produktene. 

Derfor er det i dag viktigere enn noensinne å fokusere mer på markedsføring og merkevare enn på produktegenskaper. Fokuset bør altså rettes mer mot sluttforbrukeren. 

Tenk imidlertid ikke at merkevareledelse ikke er så viktig for å oppnå suksess for produktet eller tjenesten bedriften din tilbyr.

Tvert imot, det er akkurat hvordan du bygger opp en solid merkevareledelse som vil avgjøre om du og din bedrift vil bli en ledende produsent i markedet eller ikke.

Motta gratis 500 ord!