48 38 14 88 post@dingruppen.no
Effektiv markedsføring

Mest effektive markedsføring

Hva er den mest effektive markedsføring for bedrifter? Det finnes mange markedsføringsmetoder, og blant disse er noen langt mer effektive enn andre. Hva er best – SEO, SEM eller noe annet?

Markedsføring er helt sentralt for at bedriftens tjenester eller produkter skal synliggjøres for potensielle kunder. Mens noen mener annonser er mest effektive markedsføring, mener andre at søkemotoroptimalisering (SEO) er best.

Vi skal her forklare deg hvorfor vi mener at søkemotoroptimalisering er den smarteste formen for markedsføring.

Motta gratis 500 ord!

Beste markedsføring i 2021

I 2021 finnes det et eldorado av markedsføringsteknikker å forholde seg til. Hvilken metode som passer best for din bedrift, avhenger blant annet av markedsføringsbudsjett og andre faktorer. Her er noen av de mest brukte markedsføringsmetodene:

  • Søkemotoroptimalisering
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • Digital markedsføring i sosiale medier

Hva kjennetegner egentlig disse markedsføringsteknikkene, og hva er den mest effektive markedsføring for akkurat din bedrift? Vi skal nå se litt nærmere på de ulike metodene.

SEO | Tiltrekk organisk trafikk til nettsiden

Ved hjelp av søkemotoroptimalisering kan du oppnå økt grad av organisk trafikk til nettsiden din. Organisk trafikk betyr at de som besøker nettsiden din kommer «av seg selv». Helt konkret innebærer dette at du ikke har betalt for å oppnå økt trafikk gjennom annonser.

SEO kan oppnås ved at nettstedet ditt optimaliseres for søkemotorer som Google. Dette kan handle om SEO-metoder både på og utenfor nettsiden, samt teknisk SEO. Sistnevnte går ut på at selve nettstedet er attraktivt for Google rent teknisk. Dette inkluderer både mobilvennlighet og lesbarhet.

Off-page SEO handler om å øke nettstedets troverdighet og autoritet via andre nettsider. Dette kan oppnås ved at autoritetssider lenker til nettstedet ditt (les: gjesteblogg-innlegg).

On-page SEO, altså SEO som utføres på egen nettside, er kanskje det aller viktigste. Dette går ut på at du har innhold på nettsiden din som er optimalisert for søkemotorene. Dette kan for eksempel oppnås ved å ha relevante søkeord i tekstinnhold, samt god tekststruktur.

SEM | Betalt annonsering i søkemotorene

En annen populær form for markedsføring er SEM, som går ut på å betale for økt synlighet i søkemotorene. Dette kan for eksempel oppnås ved hjelp av annonser i Google (Google Ads). Men er dette mest effektive markedsføring?

SEM vil ofte gi umiddelbare resultater, men disse resultatene er kun kortsiktige. SEO derimot, sikrer langvarige resultater – selv om effekten ikke nødvendigvis vises like fort.

Digital markedsføring i sosiale medier

En annen populær markedsføringsteknikk er markedsføring i sosiale medier. Slik markedsføring kan for eksempel være å dele innlegg på Facebook, LinkedIn eller andre sosiale medier.

Det er også mulig å markedsføre i sosiale medier ved hjelp av annonser. Du kan da nå ut til en bred eller snever målgruppe, og du kan enkelt nå ut til potensielle kjøpere. Hvorvidt dette er mest effektive markedsføring, kommer helt an på kvaliteten på annonsen din.

Markedsføring for små bedrifter

Tips til markedsføring for små bedrifter

Små bedrifter har like stor nytte av markedsføring som større bedrifter. Samtidig er markedsføringsbudsjettet ofte lavere, noe som kan medføre begrensinger.

Vi anbefaler små bedrifter å fokusere på markedsføring i sosiale medier og SEO, fremfor å benytte dyre annonser i Google.

Et annet tips er å anvende Google Analytics. Dette verktøyet gir deg god oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter som genererer mest trafikk. Du kan blant annet se hvilke nettsider som genererer trafikk til siden din. Da kan du enkel eliminere markedsføringsmetoder som ikke virker.

Markedsføring via e-post kan også være gunstig for små bedrifter, siden dette er gratis. Tenk også over at nettsiden din bør gi potensielle kunder en god brukeropplevelse, og bruk sosiale medier for hva det er verdt. Ellers er SEO-innhold svært gunstig.

  •  Google Analytics
  • E-postmarkedsføring
  • Brukeropplevelse
  • Sosiale medier
  • SEO-vennlig tekstinnhold

Hvordan markedsføre et produkt på lavt budsjett?

Hva er mest effektive markedsføring for små bedrifter med et begrenset markedsføringsbudsjett? Det finnes markedsføringsmetoder som er helt gratis, men da ofte med begrenset effekt.  

Et eksempel på dette er deling av innlegg i sosiale medier. Dette koster deg ingenting, men du når som regel kun ut til dem som allerede følger eller «liker» siden din. 

Du kan imidlertid nå ut til flere om du for eksempel oppfordrer følgerne dine til å dele innlegget, for eksempel i forbindelse med en konkurranse. Følgerne dine kan for eksempel bli med i trekninger der de kan vinne et gratis produkt dersom de liker og deler innlegget ditt, og kommenterer på innlegget. 

Små bedrifter kan også dra stor nytte av SEO. Dette er nemlig en nokså rimelig form for markedsføring, enten du gjør SEO-arbeidet selv eller får hjelp av et tekstbyrå. Resultatet er økt organisk trafikk til nettsiden din.

Organisk trafikk

Derfor er organisk trafikk fra Google så gunstig

SEO og organisk trafikk fra Google skal ikke undervurderes. Med en annonse vil du kun oppleve økt trafikk til nettsiden så lenge du betaler for annonsen. Så snart du stopper å betale, vil også trafikken til nettsiden stoppe opp. Dette kan bli veldig dyrt i lengden.

Skriver du derimot bra innhold som ranker høyt i Google, vil bedriften kunne oppnå organisk vekst. Nettsiden din vil med andre ord tiltrekke trafikk helt naturlig, uten at du betaler ekstra for det. Denne effekten vil dessuten ikke forsvinne dersom du slutter å dele SEO-innhold en periode. 

Dette er grunnen til at vi mener at SEO er den mest effektive markedsføring for både små og store bedrifter. Resultatene er langsiktige, og bedriften kan oppnå økt konverteringsrate i lang tid fremover.

Din Tekstforfatter hjelper deg

Hva er mest effektive markedsføring? Dette diskuteres hyppig, men de fleste eksperter er enige om at SEO og innhold er helt avgjørende for økt synlighet. Fordelen med SEO er at resultatene er langvarige, og du vil kunne oppnå økt organisk trafikk på en kostnadseffektiv måte. 

Det å lage SEO-vennlig tekst kan være tidkrevende og komplisert om du ikke har gjort det før. Din Tekstforfatter kan levere små eller store mengder SEO-tekst til bedrifter. Teksten vi leverer er ikke bare optimalisert for Google, den er også tilpasset målgruppen din – og engasjerende.

Kontakt oss i dag om du ønsker å motta en gratis prøvetekst på 500 ord!

Motta gratis 500 ord!