Metafor definisjon
En metafor er et språklig bilde brukt i overført betydning. Tekstforfatteren benytter her beskrivelser av én ting for å snakke om en annen ting – derav den overførte betydningen.
Når vi bruker metaforer i tekster, er målet at leseren skal forstå noe ut fra noe annet. Det høres med ett veldig forvirrende ut. Se eksempler på metaforer nedenfor for en bedre forståelse.
Kort og godt handler metaforer om å overføre betydning. Grunnlaget for å bruke disse i språket, er at de gir liv til tekstene. Metaforer kan være med på å piffe opp ellers ganske kjedelige tekster.
Motta gratis 500 ord!
Metafor eksempel
Det finnes mange gode eksempler på metaforer:
Jeg er sulten som et villdyr.
Han er en maskin.
Du er min sol.
Jeg har det på tunga.
Dersom du leser setningene ovenfor, ville du ha tenkt at de var ulogiske dersom metaforer ikke fantes. Dette er tross alt også setninger som ikke er sanne.
Men siden vi vet at villdyr spiser mye, maskiner jobber hardt, sola skinner, og tunga snakker, gir metaforene mening! Betydningen overføres, slik at vi gjør oss opp en forståelse.
Beste metaforer i det norske språket
Språklige bilder finnes overalt i det norske språket. Vi har fra gammel tid en rekke metaforer, men det er også kommet flere i nyere tid. Se de beste metaforer i det norske språket nedenfor:
- Snakke rett fra leveren.
- Tiden flyr.
- Nå står ikke verden til påske.
- Skogens konge.
- En uslepen diamant.
Vi synes dette er de beste metaforene, simpelthen fordi de overfører betydningen så godt.
Morsomme metaforer letter på stemningen
Blant de mange metaforene i det norske språket, er det de morsomme som er best å bruke. Disse kan nemlig lette på stemningen, ved at leseren forstår budskapet gjennom et språklig bilde med humor.
Nedenfor kan du se noen eksempler på morsomme metaforer vi har i det norske språket:
- Skjegget i postkassa.
- Surfet hull på fostervannet.
- Så lat at han sitter på ballene.
Slik bruker du det i markedsføring
Metaforer kan også benyttes i markedsføringen din. Dette er et effektivt verktøy for å kommunisere diverse budskap, uten at du trenger å bruke særlig konkret og hverdagslig språk.
Du kan for eksempel si at ditt produkt er som «plommen i egget» eller passer som «hånd i hanske». Mulighetene er nærmest uendelige, og finner du en metafor innen din bransje, er det best.
Motta hjelp nå!
Din Tekstforfatter har et team bestående av kreative tekstforfattere som bruker metaforer til stadighet. Vi kjenner til de mange virkningsfulle, språklige virkemidlene til disposisjon.
Dersom du står fast med dine tekster, hjelper vi deg gjerne. Ta kontakt i dag for å få hjelp til å skrive treffende tekster. Vi ser frem til å høre fra deg!