48 38 14 88 post@dingruppen.no
Titler og metabeskrivelser er viktig for å bli synlig på nett

Metatekst

En metatekst eller metabeskrivelse er en kort tekst som beskriver hva en nettside handler om. Dette er et viktig element innen søkemotoroptimalisering (SEO), da metabeskrivelsen ofte inneholder relevante søkeord.

Nettsidens metatekst vises i Googles søketreff når noen søker på relevante søkeord som er inkludert i teksten. Dette er teksten som befinner seg under sidens tittel (title-tag) og URL. Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan lage en god metatekst!

Motta gratis 500 ord!

Hvordan lage en god metabeskrivelse?

For at en metatekst skal bli best mulig, er det viktig at den fanger målgruppens oppmerksomhet. Teksten bør forklare hva nettsiden handler om, eller hva leseren kan finne på nettsiden.

En god metabeskrivelse fokuserer også på SEO. Inkluder gjerne ett eller flere søkeord som målgruppen hyppig søker på når de leter etter det du selger eller promoterer. Har du en bedrift som selger sminke? Da kan du for eksempel inkludere søkeord som «beste maskara».

For at din metatekst skal bli best mulig, er det også viktig å pirre leserens nysgjerrighet. Sørg for at leseren ønsker å klikke seg inn på nettsiden din! Her er et eksempel på hvordan du kan bygge opp en god metabeskrivelse:

  • Første setning forklarer leseren hva som kan finnes på nettsiden din
  • Andre setning argumenterer for hvorfor produktet eller tjenesten du tilbyr gir leseren fordeler
  • Siste setning kan være en oppfordring til å klikke seg inn på treffet – en såkalt Call to Action (CTA)

Sørg for at din metatekst er unik, og at du ikke benytter samme beskrivelse for alle nettsidene dine. Dersom du bruker samme metabeskrivelse på mange sider, vil ofte Google nedprioritere nettsiden din i søketreffene. Google elsker unik tekst!

En mann som skriver på notatblokk

Metatekst – lengde

Du bør huske på at det er viktig å få mest mulig nyttig og relevant informasjon i metateksten. Du har ikke mange ord til disposisjon, siden en metabeskrivelse som regel ikke kan være lengre enn 155 til 160 karakterer.

Google viser nemlig ikke flere karakterer enn dette i utdraget som vises i søketreffene – samme hvor lang din metatekst din er. Dette betyr at du har omtrent to til tre setninger til rådighet for å overbevise mottakeren.

Finn relevante søkeord

En god metatekst bør inneholde relevante søkeord. Men hvordan kan du finne gode søkeord som hyppig benyttes av målgruppen? Det finnes mange verktøy som kan hjelpe deg med dette!

Google Ads er et populært verktøy når du skal finne de beste søkeordene. Du kan også skrive inn et relevant ord i Googles søkefelt, og se hvilke relevante søkeord som dukker opp i Googles foreslåtte søk.

Ei dame som hjelper en annen person med cv over datamaskinen

Trenger du metatekst? Benytt vår tjeneste!

Metatekst er viktig for å synliggjøre nettsiden din på en organisk måte i Google og andre søkemotorer. Dette er teksten som beskriver hva nettsiden din handler om i søkemotorens treffliste. Denne teksten bør være beskrivende og inneholde relevante søkeord.

Du har ikke mange ord til rådighet for å overbevise potensielle lesere og kunder til å klikke seg inn på nettsiden din. Dette kan være utfordrende, siden du også må tenke på SEO.

Din Tekstforfatter har lang erfaring med SEO og metabeskrivelser. Vi lager metabeskrivelser som fenger målgruppen din, og kan hjelpe deg å rangere høyere i Google. Kontakt oss i dag dersom du ønsker å motta en gratis prøvetekst på 500 ord!

Motta gratis 500 ord!