48 38 14 88 post@dingruppen.no
Møtebooking handler om å få et håndavtrykk og dermed også salg.

Møtebooking

Møtebooking er en sentral del av markedsføringsstrategien til mange bedrifter. Booking av møter er imidlertid en utfordrende arbeidsoppgave, og det krever ofte mye trening for å lykkes.

Dersom du lærer deg noen grunnleggende triks for effektiv møtebooking, er likevel sjansen stor for at den neste telefonen du tar ender med suksess.

Vi skal nå se nærmere på hva møtebooking er og hvordan det gjennomføres. I tillegg skal vi se nærmere på hvilke alternative markedsføringsmetoder som eksisterer.

Les videre og finn ut hvilken metode som passer din bedrift best!

Møter er veien til salg.

Hva er møtebooking?

Møtebooking beskriver prosessen som gjennomføres for å skaffe møter eller avtaler for en bedrifts salgsavdeling.

Så snart møtet er i boks, kan tjenester og produkter markedsføres direkte til kunden via dette møtet.

Fordelen er at den potensielle kunden har satt av tid til møtet, og derfor er moden for å ta til seg informasjon.

Møtet kan for eksempel gjennomføres på Skype, Google Meet, over telefon, ansikt til ansikt eller på andre måter. Finn en metode som er praktisk og passer for den potensielle kunden.

Telefonsamtaler en sentral del av å booke møter.

Hvordan få suksess med møtebooking?

Å ringe til kalde leads blir ofte sett på som nytteløst. Det er derfor ikke spesielt gunstig å finne fram en liste over tilfeldige telefonnumre for så å ringe disse personene, én etter én.

Det er helt avgjørende å finne ut hvem som faktisk har behov for bedriften sine varer eller tjenester.

Møtebooking er noe som stort sett benyttes innen B2B-salg, altså salg som rettes mot bedriftsmarkedet.

Finn derfor ut hvilke bedrifter som kan tenkes å dra nytte av produktet ditt, og hvem i bedriften som eventuelt bør kontaktes.

Booking av møte med en beslutningstaker i bedriften er det optimale.

 

Finn målgruppen din

For å finne ut hvem som er bedriftens målgruppe, bør du tenke på en rekke faktorer.

Vi kan for eksempel nevne tilholdssted og bransje, men også utdanning og lignende.

Når du har funnet ut hvem målgruppen din er, vil møtebooking bli mye enklere.

 

Geografi

Hvor i verden holder dine potensielle kunder til? Er tjenestene bedriften tilbyr lokale, eller er det snakk om en løsning som kan selges til bedrifter hvor som helst?

Tenk også over språk og kultur. Dersom du selger et abonnement på rømmegrøt er det kanskje best å fokusere på det norske markedet.

 

Bransje

Foruten geografisk lokalitet, bør du tenke over hvilken bransje kunden tilhører. Skal du selge et veldig snevert produkt blir naturligvis målgruppen også snevret betraktelig inn.

Salg av høykvalitets hundefôr vil det for eksempel være behov for hos dyreklinikker og på dyrebutikker, men ikke så veldig mange andre steder.

Selger du derimot noe «alle» bedrifter har behov for – som et regnskapssystem – vil du plutselig få en ganske stor målgruppe.

En stor målgruppe gir deg naturligvis mange muligheter, men det kan også være vanskeligere å få gjennomslagskraft siden markedet kanskje allerede er mettet.

 

Finn riktig kontaktperson

Før møtebooking er aktuelt, må du finne ut hvem nøyaktig du skal kontakte i firmaene du har plukket ut som aktuelle kunder.

Skal du for eksempel selge et regnskapssystem, vil regnskapsansvarlig eller bedriftens CEO være aktuelle kandidater. Finn ut hvem som er beslutningstaker i bedriften du har pekt ut.

Husk at det ofte er flere beslutningstakere innen B2B-salg. Det betyr gjerne at beslutningstakeren du prater med ikke nødvendigvis tar avgjørelsen på egen hånd.

I noen tilfeller vil du derfor booke møte med flere beslutningstakere i samme bedrift.

Et møte i person er viktig for mange bedrifter.

Slik foregår møtebooking

Så snart du vet hvem målgruppen er, er det klart for møtebooking. Prosessen starter med at du finner aktuelle personer å ringe til.

Pass på at disse passer til bedriftens kundeprofil, slik at du treffer målgruppen best mulig.

 

Forklar hva bedriften gjør

Møtebooking kan innledes med at du presenterer bedriften og forklarer hva dere driver med.

Dette kan for eksempel være; «Jeg ringer fra xxx. Vi har spesialisert oss på revisjon av regnskap…».

 

Argumentasjon

Så snart du har presentert bedriften, er det på tide å argumentere for produktene eller tjenestene.

Dette gjør merkevaren med troverdig og interessant for kunden. Pass på at du har gode og sterke argumenter under møtebooking, slik at den du snakker med ikke kan argumentere imot.

Et argument kan for eksempel være «Vi har de beste regnskapsløsningene for små bedrifter.»

Pass i så fall på at argumentet stemmer og ikke kan motbevises. Det er viktig å presentere harde fakta under møtebooking.

 

Belys fordeler

Neste steg i prosessen er å belyse hvilke fordeler den potensielle kunden kan få ved å bli kunde.

Du kan for eksempel friste kunden med at han/hun kan spare 20 % ved å bytte til deres tjenester, sammenlignet med nåværende leverandør.

 

Hvorfor takke ja til et møte?

Neste steg i prosessen er å faktisk booke et møte. Møtebooking er mer fristende for kunden dersom du kan friste med fordeler ved å dukke opp.

Kanskje kunden vil kunne få noe ut av møtet uavhengig om han/hun blir kunde eller ikke?

Du kan for eksempel friste kunden med et lite kurs eller lignende, slik at vedkommende øyner muligheten til å lære noe nyttig.

 

Stiller kunden spørsmål?

Hvis den potensielle kunden begynner å stille spørsmål er dette et positivt tegn – det betyr nemlig at han eller hun viser interesse.

Men istedenfor å svare direkte på spørsmålene, kan du benytte dem som årsak til å delta på møtet.

Husk at produktet du skal selge nå er selve møtet, og dette er selve kjernen av møtebooking.

Har kunden spørsmål, kan du for eksempel forklare at det finnes flere spennende alternativer – og at disse kan demonstreres under møtet. Hopp rett til; «Passer det med et møte neste uke?».

 

Hvordan takle innvendinger?

Når du arbeider med møtebooking vil du møte på mange innvendinger fra potensielle kunder, eller oppleve at de forsøker å avbryte samtalen.

Dersom kunden sier «send meg heller informasjon på e-post», er dette i de fleste tilfeller bare et forsøk på å bli kvitt deg.

Dette kan gjerne besvares med at du kan sende informasjon, men at du helst ikke vil gjøre dette før du vet mer om kundens spesifikke situasjon – slik at du kan skreddersy en løsning for han/henne.

Spør eventuelt om det er noen spesifikk informasjon han eller henne er ute etter. Vær deretter stille, slik at den potensielle kunden blir nødt til å svare.

En annen vanlig innvending er «Kan du ringe tilbake en annen dag?». Dette er ofte en reell innvending, da mange beslutningstakere har full timeplan.

Gå derfor med på å ringe tilbake en annen dag. Be imidlertid om et spesifikt klokkeslett å ringe på. Dette øker sjansen for at møtebooking blir aktuelt, siden du ringer når det faktisk passer.

 

Closing-teknikker

Innen møtebooking finnes det mange ulike former for closing. Mange av disse er overflødige eller unødvendige.

Her gjelder det å bare gjøre det så enkelt som mulig. Si for eksempel «Passer det neste uke?» eller «Når passer et møte best for deg?». Enkelt og greit.

Husk å alltid belyse hvordan kunden gratis kan delta på møtet, og at han eller hun uansett vil få verdi ut av møtet – uavhengig om vedkommende blir kunde eller ei. Dette øker sjansen for at din møtebooking blir vellykket.

Salgstrakten er viktig innenfor markedsføring.

Hvordan ser fremtiden ut for møtebooking?

Møtebooking blir av mange ansett for å være en nokså gammeldags markedsføringsstrategi. I dagens samfunn er det mange andre markedsføringsteknikker som har overtatt for tradisjonelt telefonsalg og møtebooking.

Det er derfor ikke sikkert at møtebooking er den beste markedsføringsmetoden for din bedrift.

Husk også på at markedsføring over telefon kan oppfattes som en noe «aggressiv» markedsføringsteknikk.

Fremtiden for møtebooking er uviss, men mange bedrifter sverger fortsatt til denne metoden.

Flere avtaler i dag skjer gjennom nettmøter.

Alternativer til møtebooking

I dag blir digital markedsføring på nett foretrukket av mange bedrifter, fremfor møtebooking og lignende markedsføringsmetoder.

De fleste bedrifter har en nettside, og mye av markedsføringen foregår derfor på internett. Både sosiale medier, søkemotorer og bedriftens nettside er aktuelle plattformer for markedsføring.

Markedsføring på nett vil i de fleste tilfeller være minst like effektivt som møtebooking. Ved å synliggjøre bedriftens varer eller tjenester på nett, kan du effektivt nå ut til bedrifter som har bruk for det du selger.

 

Søkemotoroptimalisering

Dersom møtebooking virker for komplisert og langdrygt, kan du for eksempel prøve markedsføringsmetoder som søkemotoroptimalisering (SEO).

Dette innebærer at du gjør nettsiden mer synlig i søkemotorene – som for eksempel Google.

Med god søkemotoroptimalisering vil nettsiden din havne høyere opp i trefflisten til Google når noen søker etter varer eller tjenester du tilbyr.

Ved å drive mer trafikk til nettsiden, vil sjansen for salg naturligvis øke. Og du slipper å måtte ringe rundt, slik du må ved møtebooking.

Søkemotoroptimalisering kan gjøres ved hjelp av en rekke ulike metoder. Noen ting gjøres gjerne utenfor nettsiden – som å lenke til nettsiden fra andre sider, og lignende.

De fleste tiltakene utføres imidlertid på selve siden din. Ved å være bevisst på selve innholdet på siden din, vil siden kunne optimaliseres for Google.

Ved søkemotoroptimalisering vil du typisk inkludere relevante søkeord i tekstene dine. Disse kan flettes inn i overskrifter og selve avsnittene.

Når noen søker på disse ordene i Google, vil siden din dukke opp i trefflisten. Sørg også for å ha unikt tekstinnhold, samt en god tekststruktur ved å anvende mange overskrifter og korte avsnitt.

 

Markedsføring i sosiale medier

Møtebooking blir også mer og mer erstattet av markedsføring i sosiale medier. I dag finnes mange bedrifter på sosiale medier som LinkedIn og Facebook.

Disse plattformene er derfor supre for deg som driver med B2B-markedsføring og salg. Du kan dele interessant innhold i form av bloggposter og lignende, slik at dette blir synlig for flest mulig.

Dersom du har et stort nettverk på LinkedIn og andre sosiale medier, kan du også håpe på at noen deler innholdet ditt videre. Slik vil mange potensielle kunder kunne se markedsføringsinnholdet ditt.

Husk at du også kan dele annonser i sosiale medier som Facebook og LinkedIn. Det er enkelt å tilpasse hvilken målgruppe som skal kunne se annonsen.

Det gjør annonser i sosiale medier supre for målrettet markedsføring. Dette vil i mange tilfeller være mye enklere enn å arbeide med møtebooking.

 

Google-annonser

Annonsering via Google er også et nyttig alternativ for deg som ikke ønsker å markedsføre ved hjelp av møtebooking.

Du kan enkelt nå ut til potensielle kunder ved å ha en betalt Google-annonse. Det eneste du trenger å gjøre er å logge deg på Google Ads.

Herfra kan du tilpasse annonsen din til en ønsket målgruppe, basert på geografi, demografi osv.

En annen fordel med Google-annonser, er at du kan legge inn spesifikke søkeord som er relevante for det du selger.

Få gjerne hjelp av et tekstbyrå dersom du er usikker på hvordan din Google Ad skal se ut.

 

Andre annonser

Ønsker du en god, gammeldags annonse i avisen? Da kan du for eksempel betale for en bannerannonse i en nettavis.

Dette lar deg nå ut til mange aktuelle bedrifter, og dette er en mye raskere prosess enn møtebooking.

Også annonser i avisen kan tilpasses slik at kun en spesifikk målgruppe ser annonsen.

Du kan også reklamere for produkter og tjenester bedriften din selger via en blogg eller lignende.

Betal en B2B-influencer for å vise produktene dine fram i et blogginnlegg, slik at flest mulig i målgruppen din får øynene opp for det du tilbyr. Dette kan være vel så effektivt som møtebooking.

 

Content marketing og inbound marketing

En markedsføringsmetode som tar mer og mer over for møtebooking, er content marketing – eller innholdsmarkedsføring som det heter på norsk.

Dette handler om å dele innhold med potensielle kunder som faktisk er av verdi for dem. Innholdet skal ikke fremstå som reklame, men heller inneholde nyttige tips, verdifull informasjon og andre interessante elementer.

Poenget med content marketing er å skape tillitt hos potensielle (eller eksisterende) kunder, slik at de ønsker å handle hos deg.

Vurder også inbound marketing, som også går ut på å dele verdifullt innhold. Her fokuseres det på å tiltrekke seg kunder, heller enn å oppsøke dem.

Dette er altså en veldig annerledes markedsføringsteknikk enn møtebooking, hvor du oppsøker kunden.

Content marketing og inbound marketing oppfattes mindre påtrengende for potensielle kunder.

Det finnes mange metoder for markedsføring i dag.

Trenger du hjelp med markedsføring?

Dersom møtebooking ikke er noe for deg, anbefaler vi deg å heller satse på digital markedsføring.

Din Tekstforfatter hjelper deg med å lage innhold til markedsføring online, uansett teksttype og plattform.

Fyller du ut skjemaet nedenfor i dag, mottar du de første 500 ordene helt gratis hos oss!

Motta gratis 500 ord!