48 38 14 88 post@dingruppen.no
Native annonsering på nett.

Native annonsering

Native annonsering er svært effektivt dersom det benyttes på riktig måte. Med native annonsering kan du raskt og enkelt generere stor trafikk til bedriftens nettside.

Sjansen for at de besøkende utvikler seg til nye kunder er dessuten ofte større enn ved tradisjonell markedsføring.

Vi skal nå se nærmere på hva native annonsering er!

Du kan i dag annonsere i mange forskjellige kanaler.

Native annonsering forklart

Native annonsering, ofte betegnet som «native ads» på engelsk, er en annonse som fremstår som naturlig, ikke-kommersielt innhold på nettsiden hvor den publiseres.

Det er selvfølgelig fortsatt nødvendig å følge lover og regler, noe som betyr at annonsen må merkes som annonse eller reklame.

Annonsen vil likevel fremstå som mindre forstyrrende enn vanlig reklame.

Når du benytter deg av native annonsering, vil reklamen nærmest blendes inn med omgivelsene, slik at leseren får følelsen av å lese «vanlig innhold» som ellers publiseres på nettsiden.

Det er med andre ord viktig at annonsen byr på verdifullt innhold som mottakeren faktisk finner interessant.

Native annonsering blender inn som vanlig innhold når brukeren surfer.

Eksempler på native annonsering

Det finnes en rekke eksempler på hvordan native annonsering kan benyttes. Det mest tydelige eksempelet vil kanskje være native annonsering i nettaviser.

I slike tilfeller vil gjerne annonsen fremstå som en nyhetssak, noe annonsøren gjerne oppnår ved å bruke samme font og design som nyhetssakene.

I det overnevnte eksempelet vil gjerne annonsen ha en nyhetslignende overskrift. Er det for eksempel en hudkrem som skal selges, kan overskriften være «Forskerne er enige – denne hudkremen virker».

Annonser i nyhetsstrømmen til nettaviser er kanskje den mest vanlige formen for native annonsering.

Sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter er også populære for native annonsering.

En sponset Facebook-post kan vekke forbrukernes nysgjerrighet og oppfordre dem til å utføre en viss handling – for eksempel å kjøpe et produkt.

På Twitter vil gjerne en native ad fremstå som en ordinær tweet fra en vanlig bruker, men ser en nærmere etter er tweeten merket som reklame eller annonse.

På LinkedIn kan profesjonelle benytte native annonsering til å fremme bedriftens mål eller tjenester på en effektiv måte.

Ser du forskjell på sponset og redaksjonelt innhold?

Fordeler med annonseringsmetoden

Native annonsering øker sannsynligheten for at mottakerne faktisk klikker seg inn på og leser markedsføringsinnholdet.

Forbrukernes tillitt til plattformen eller utgiveren, for eksempel en nettavis som VG.no eller LinkedIn, kan også medføre økt tillitt til varene eller tjenestene du reklamerer for.

Faktisk byr native annonsering på fordeler for både bedriften din, plattformen den publiseres på, så vel som forbrukeren.

Leseren kan absorbere interessant og lærerikt innhold, plattformen genererer inntekter, mens bedriften din kan oppnå økt salg eller eksponering av en merkevare.

Et kjøp i en nettbutikk er det ultimate målet med annonsering.

Innholdet er avgjørende!

For at din bedrift skal lykkes med native annonsering, er det helt essensielt å publisere innhold av høy relevans og kvalitet.

Det kanskje viktigste er at innholdet er skreddersydd for målgruppen – enten det er unge menn, eldre kvinner eller småbarnsforeldre.

Hvis du bommer med innholdet, kan dette føre til tapt eksponering og mindre salg.

Ved å få hjelp til å skrive native annonser fra et profesjonelt tekstbyrå, kan du være sikker på at innholdet er av høy kvalitet.

Din Tekstforfatter har kompetansen som trengs på dette området, og kan skrive native annonser for din bedrift! Kontakt oss i dag for mer informasjon om native annonsering!