48 38 14 88 post@dingruppen.no
Nettbasert markedsføring

Nettbasert markedsføring

Nettbasert markedsføring har nærmest blitt standarden for de fleste bedrifter de siste årene.

Der markedsføring tidligere foregikk via utsendelse av brosjyrer i postkassen og lignende, foregår det meste av markedsføring nå på nett. 

Med nettbasert markedsføring er det enklere å nå ut til en smal og spesifikk målgruppe. Dette åpner for svært målrettet markedsføring, og du slipper å betale for å vise annonsene dine til personer utenfor målgruppen.

Vi skal nå se nærmere på ulike former for nettbasert markedsføring, og belyse fordelene ved de enkelte metodene.

Motta gratis 500 ord!

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er markedsføringsteknikker som utøves via digitale plattformer og elektroniske enheter.

Dette kan omfatte alt fra mobiltelefoner (SMS), e-post og søkemotorer, til sosiale medier og lignende. 

Nettbasert markedsføring er med andre ord en underkategori av digital markedsføring. Ikke all digital markedsføring foregår på nett nødvendigvis.

Markedsføring på nett

Ulike metoder for markedsføring på nett

Dersom du ønsker å ta fatt på nettbasert markedsføring, finnes det flere måter å gjøre dette på.

Felles for dem alle er at innholdet publiseres på internett, via en eller annen plattform. 

De mest populære formene for online markedsføring inkluderer sosiale medier, markedsføring på egen nettside og markedsføring i søkemotoren.

Sosiale medier

Dersom du skal benytte deg av nettbasert markedsføring, er sosiale medier et genialt og enkelt sted å begynne.

Via sosiale medier kan du ikke bare dele innlegg, du kan også lage annonser som vises til en spesielt utvalgt målgruppe. 

Det finnes flere sosiale medier som kan benyttes til markedsføring. Her er noen av de mest populære plattformene:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Snapchat

Hvilken plattform som egner seg best i ditt tilfelle, kommer an på hvem målgruppen er.

Skal du nå ut til bedriftsmarkedet? Da er LinkedIn et supert valg for nettbasert markedsføring.

Her kan du nå mange beslutningstakere og andre nøkkelpersoner.

I noen tilfeller kan du benytte deg av flere ulike sosiale medier. Prøv deg gjerne fram, og sjekk hva som har best effekt.

Markedsføring via Google

Det er også populært å gjøre nettbasert markedsføring via søkemotoren Google.

Først og fremst kan du lage annonser i denne søkemotoren, noe som betyr at Google viser siden din øverst i søketreffene mot betaling. Google Ads er enkle å lage.

Du kan også oppnå bedre rangering i Google på en organisk måte.

Dette innebærer søkemotoroptimalisering (SEO) av nettsiden din. Her er noen tips til hvordan du kan få en SEO-optimalisert nettside: 

  • Unikt tekstinnhold
  • Bildebeskrivelser
  • Metabeskrivelser
  • Titler
  • Søkeord
  • SSL-sertifikat
  • Strukturert tekst med mange overskrifter (H1, H2, H3…) 

Egen nettside

Nettbasert markedsføring kan også gjøres via bedriftens egen nettside.

Du kan for eksempel ha selgende produktbeskrivelser og kategoritekster, forklarende videoer eller en blogg der du kan dele engasjerende tekstinnhold. 

Content marketing har for eksempel blitt veldig populært innen nettbasert markedsføring.

Dette betyr at du deler innhold som leseren faktisk interesserer seg for. Du kan gjerne inkludere lenker til nettbutikken eller lignende.

Oppsummering om markedsføring

Oppsummering

Nettbasert markedsføring er en fin måte å nå ut til målgruppen sin på.

Enten du markedsfører via sosiale medier, søkemotorer eller nettsider, vil du se at dette ofte er mer effektivt enn tradisjonell markedsføring.

Din Tekstforfatter lager tekstinnhold til nettbasert markedsføring.

Enten du trenger et blogginnlegg, innlegg til sosiale medier eller SEO-innhold, hjelper vi deg. Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!