Nyhetsbrev kan sendes i store kvanta i løpet av veldig kort tid.

Nyhetsbrev tips

Nyhetsbrev har utviklet seg til å bli en av de mest populære formene for markedsføring. Vanligvis ukentlig eller månedlig, sender bedrifter ut disse til sine kunder, både B2C og B2B. Håpet er å få oppmerksomhet, informere, og ikke minst selge.

I denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på markedsføringen, samt gi noen nyhetsbrev tips!

 

Nyhetsbrev er i grunn bare en moderne form for reklamepost.

Nyhetsbrev definisjon

Nyhetsbrev er innen markedsføring et begrep som omfatter korte publikasjoner med nyheter og kommentarer. Det er vanlig at nyhetsbrev inneholder tilbud og informasjon for kunder.

De fleste store bedrifter i dag bruker strategien aktivt i sin markedsføring. Hovedpoenget er å holde et kontinuerlig forhold med sine trofaste kunder.

 

Nyhetsbrev mal gratis

Ønsker du en nyhetsbrev mal gratis? Gå ned til bunnen av denne siden, og kontakt oss for en gratis mal. Vi har jobbet med å utvikle mange nyhetsbrev for våre kunder.

Selv om vi ikke utfører design, kan vi sette deg i kontakt med dyktige folk på dette området. Vi vil derimot kunne bistå deg med god tekst, og ikke minst god strukturering av nettopp denne teksten.

 

Hvordan sende ut nyhetsbrev?

Nyhetsbrev kan sendes ut på flere måter. Selv om fysisk post er på vei ut, er det fortsatt mye å hente her. Store forhandlere innen alt fra møbler til elektronikk sender fortsatt ut kataloger, som på mange måter er de gammeldagse nyhetsbrevene.

Aller mest populære er nok dog e-postnyhetsbrev. Disse har virkelig skutt fart med årene, da de er mye rimeligere og mer spisset i sin kommunikasjon. Vi går nærmere inn på disse i neste avsnitt.

E-post er blitt normen i dag, men det finnes noen fallgruver.

E-post nyhetsbrev

E-post nyhetsbrev er altså blitt normen. Fordelene er mange, men kostnadseffektivitet og presise målgrupper er de to største. Det er nemlig her mulig å sende nyhetsbrev til akkurat de en ønsker.

Dette står i kontrast til katalogene, som gjerne sendes ganske så vilkårlig ut til privatpersoner. Benytter en seg av internettets mange muligheter for segmentering, oppnår en her meget gode resultater.

 

E-postadresser i Norge

E-postadresser i Norge er generelt sett enklere å få fatt i enn i andre land. Åpenheten er stor, og blant annet vil det i B2B-markedsføring være enkelt å samle inn e-poster fra bedrifter.

Du kan tross alt i teorien finne eposter på nærmest alle bedrifters nettsider. Her er det enkelt å også kjøpe så kalte lister over e-postadresser i Norge. Mange selger disse listene, men pass deg her!

 

Markedsføringsloven paragraf 15

Markedsføringsloven paragraf 15 omfatter «begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder» ut mot dine kunder. Der det er lov å ringe såkalte kalde leads, kan du ikke bare sende e-post til hvem som helst.

Et e-post nyhetsbrev kan nemlig kun sendes til en privatperson som har gitt sitt samtykke. Du skal også gi muligheten for avmelding. En vil neppe arresteres for å feile et par ganger her, men å bryte denne loven kontinuerlig, kan få store konsekvenser.

Statistikk gir meget viktig innsikt for markedsføring på nett.

Lag mail som konverterer

Å lage mail som konverterer er det viktigste når du skal utbedre et nyhetsbrev. Her er det viktig å kjenne godt til sin målgruppe. Benytt deg av data rundt målgruppen og deres språk, interesser, og lignende.

Definer også hva en konvertering er for din bedrift. Vi kommer senere inn på strategier for nyhetsbrev, men det er viktig å fastsette hva målet med e-posten er. Hvor i salgstrakten er egentlig kunden din?

 

Meld deg på nyhetsbrev for å lære!

Et meget godt tips for å se hvordan du kan konvertere, er å melde deg på nyhetsbrev for å lære. Dersom du melder deg på et nyhetsbrev hos de største bedriftene, vil du se hvordan de løser det.

Innholdet er ikke her nødvendigvis veldig relevant. Allikevel er det store sjanser for at måten det kommuniseres på, og ikke minst designet, kan gi deg god inspirasjon for dine nyhetsbrev.

 

Hvordan skrive nyhetsbrev til nye leads?

Et spørsmål som ofte dukker opp, er hvordan du skal skrive nyhetsbrev til nye leads? Det er tross alt viktig å dele gruppene dine inn i så mange fornuftige segmenteringer som mulig.

En av disse gruppene er da naturligvis dine nye leads. Hvordan skal du kommunisere med dem? Her er det ofte et fristende tilbud eller informativt innhold som fungerer best, noe vi se nærmere på senere.

 

Nyhetsbrev engelsk

Nyhetsbrev på engelsk gir deg et internasjonalt spenn i markedsføringen din. Dette er en stor fordel dersom du driver i det internasjonale markedet, selv om språkspesifikt nyhetsbrev er best.

Her er det viktig å investere i en engelsk tekstforfatter for å oppnå best mulig kvalitet. Mange nordmenn lanserer nyhetsbrev internasjonalt, uten alltid å ha like stort hell med sin egen vri på engelsk.

 

Hva har GDPR å si?

GDPR er viktig både ved innsamling av e-poster, samt i kommunikasjonen med potensielle og nåværende kunder. Det er viktig at personers privatliv her blir vernet om av din bedrift.

Det skal som nevnt ved nyhetsbrev ifølge GDPR være mulighet for avmelding. En tydelig merket knapp med lenke til avmelding bør derfor helst inkluderes på bunnen av ditt nyhetsbrev.

Nyhetsbrev er en effektiv måte å nå dine kunder på.

3 gode strategier du kan følge

Det finnes flere gode strategier du kan følge for dine nyhetsbrev. Våre strategier er på ingen måte altomspennende, og det er mange andre gode ideer.

Vi har uansett nedenfor gått gjennom 3 gode strategier for hvordan du kan konvertere kunder gjennom dine nyhetsbrev.

 

1. Fristende tilbud

Et fristende tilbud slår aldri feil. Din Tekstforfatter tilbyr for eksempel 500 ord gratis til alle nye kunder. Et gratis tilbud kan virke som en klisje, men ved de første nyhetsbrevene er du nødt til å fange oppmerksomheten.

Du trenger ikke nødvendigvis å gi bort noe gratis, da du for eksempel kan dele ut rabatter også. Det er allikevel lurt å se på om du kan gi bort noe gratis, selv om det ikke er det spesifikke produktet.

 

2. Informativt innhold

Informativt innhold bør være en essensiell del av veien videre. Når kunden din allerede har vist interesse for ditt produkt, er det viktig å gi nok informasjon til at de kan ta et valg.

I denne prosessen er de ikke nødvendigvis interesserte i å hverken motta noe gratis eller kjøpe. Her er det ofte en evinnelig søken blant alle tilbydere etter hvem som gir best informasjon.

 

3. Closing

Closing er den siste delen av en salgsprosess, og her befinner enkelte kunder seg i «evigheten» for ditt nyhetsbrev. Du bør ha et helt eget nyhetsbrev for lojale kunder, der du jobber med å «close» dem.

Her kan du fremme unike rabatter, nye og eksklusive produkter, samt bestselgere som kundene helt sikkert har sett på. Nyhetsbrevet her trenger ikke gi noe gratis, og ofte trenger en ikke informere, da kundene her ofte vet mye om produktene.

 

Lag nyhetsbrev nå!

Du kan lage nyhetsbrev nå! Alt du trenger er en kreativ hjerne og et system for å sende e-post. Det finnes flere titalls gratis systemer der ute som du kan benytte til å sende nyhetsbrev.

Vi bistår deg gjerne med teksten i ditt nyhetsbrev. Våre tekstforfattere har erfaringen med å utarbeide alt fra fristende tilbud, til informative e-poster, og ikke minst selgende tekster!

 

Hjelp til nyhetsbrev!