Påvirkningen av markedsføringsstrategier fra online casino har på spillaktivitet: En analyse av markedsføringsteknikker
I dag stilles det mange strenger krav til markedsføring av online casino. Enkelte plattformer har utestengt bransjen helt, mens andre kun tillater gambiling reklame i enkelte territorier.
Et casino som mr bet kan for eksempel ikke reklamere direkte i norske medier eller TV, og stort sett alle sosiale medier forbyr dette.
Så hvordan får nettcasino tak i spillere, og påvirker reklamen til mer spillaktivitet? Her skal vi se nærmere på hvordan casinoene markedsfører seg, og om dette oppfordrer flere til å spille.
Utestengelse av reklame på TV
I 2021 ble det innført strengere regler for markedsføring av online casino på TV. Dette første til at norske TV-kanaler, selv om de opererte i utlandet, ikke fikk lov til å markedsføre nettcasino. Hvis de bryter denne avtalen blir de blokkert fra kabelselskapene, eller måtte betale store bøter.
I 2023 strammer den norske staten til ytterligere på gambling nettsteder som skal stoppes med såkalt DNS-blokkering. Dette vil si at når du skrive inn et casinonavn i nettleseren din, får du opp en blokkeringsmelding.
Derimot er det fortsatt ingen lover om at spillere ikke kan benytte seg av utenlandske casino, men bare å gjøre det vanskeligere for folk å finne dem. Men kan slike blokkeringer være effektive, og redusere spilleraktiviteter på nett?
Et omstridt politisk forlag
Det er flere politikere i Norge, blant annet Turid Kristensen fra Høyre, som mener at slike forslag om DNS-blokkering er lite effektive. Årsaken er at det er ukompliserte metoder på nett som kan omgå disse blokkeringene. Det er ikke vanskeligere enn å laste ned en gratis VPN på nettet, så er denne blokkeringen unngått.
Sannheten er at de som spiller i dag, oppsøker denne type underholdning selv på Google eller andre søkemotorer. Med så mange restriksjoner gambling bransjen har på markedsføring, er det svært få som blir påvirket av dette uten at de søker etter pengespill selv.
Slik får online casino inn kundene sine
Det er ikke bare i Norge det er strenge regler for markedsføring, og derfor er det begrensede metoder som online casino kan benytte seg av for å markedsføre seg selv. her skal vi se på noen av disse metodene:
- Søkemotoroptimalisering: I og med at Google Ads har mange restriksjoner på reklame for gambling, er den eneste gode løsningen for å få inn trafikk fra søkemotorer å optimalisere nettsidene. Søker du for eksempel «nettcasino med bonus» på Google, får du opp tusenvis av resultater, så målet er å være innenfor topp 10 for å få mest mulig oppmerksomhet fra spillere som søker etter denne type underholdning selv.
- Affiliater: En annen måte å skaffe seg nye kunder på er å markedsføre seg gjennom andre nettsteder som omhandler gambling. Affiliater skriver gjerne anmeldelser av casino, og legger ut lenker til hvor du kan besøke casinoet. Om de får inn nye spillere, får affiliate en provisjon for å gjøre denne jobben.
- E-postreklame: E-poster kan ikke sendes til hvem som helst uten samtykke. Derfor er e-postreklame kun begrenset til personer som er medlemmer av casinoet og har akseptert at de vil motta e-poster. Her får de som regel tilbud om bonuser og free spins på casinoet dersom de er lojale kunder.
Konklusjon
Ut ifra dette er det enkelt å se at reklame som tilbys i dag, ikke vil påvirke andre enn de som søker etter denne type underholdning selv på nettet. Med et allerede strengt regelverk for markedsføring av online casino, er det ingenting som tilsier at dette er hovedårsaken til at folk prøver pengespill på nett.
Det kan selvfølgelig argumenteres for at stans av TV-reklame og restriksjoner på å sende og motta penger til online casino har hatt en effekt. Men dette har nok bare ført til at nordmenn bruker andre metoder for å overføre penger som er vanskeligere å føre statistikk på. Ergo er det vanskelig å si at tiltakene i Norge de siste årene har hatt en stor effekt på reduksjon av spillere, eller påvirket spillaktiviteten på nettet nevneverdig.