48 38 14 88 post@dingruppen.no
Online markedsføring kan foregå i mange kanaler!

Online markedsføring

Online markedsføring er essensielt for mange av dagens bedrifter. Der markedsføring tidligere handlet om fysiske plakater og brosjyrer sendt hjem i postkassen, handler det i dag om å bli sett på nett.

Online markedsføring byr på mange fordeler, og sammenlignet med tradisjonell markedsføring er det blant annet lettere å treffe smale målgrupper.

Utføres online markedsføring på en god måte, kan du oppnå økt salg og positiv omdømmebygging.

Vi skal nå se litt nærmere på hva online markedsføring er, hvilke metoder som kan benyttes og hvordan du bør gå fram.

Motta gratis 500 ord!

Hva er online markedsføring?

Digital markedsføring omfatter markedsføringsmetoder som blir utført ved hjelp av digitale enheter – som for eksempel mobil, desktop, laptop og nettbrett.

Slik markedsføring gjøres gjerne via kanaler som MMS, SMS, telefon, blogger, sosiale medier eller lignende.

De plattformene som benyttes via internett, benyttes i det vi kaller online markedsføring.

 

  • E-postmarkedsføring
  • Markedsføring på sosiale medier
  • Markedsføring via blogg eller egen nettside
  • Content marketing
  • Affiliate markedsføring
Salgstrakten er viktig innenfor markedsføring.

Hvorfor benytte online markedsføring?

Det finnes mange gode grunner til å benytte seg av online markedsføring.

Enten du markedsfører gjennom sosiale medier, en blogg, nyhetsbrev på e-post eller gjennom content marketing, vil du fort se at online markedsføring trumfer tradisjonell markedsføring på flere områder.

 

Toveiskommunikasjon

Online markedsføring legger til rette for enkel kommunikasjon i begge retninger. Tradisjonell markedsføring – som for eksempel utsending av brosjyrer – kan best beskrives som enveiskommunikasjon.

Markedsføring gjennom en blogg eller sosiale medier åpner for at forbrukerne kan legge igjen kommentarer direkte til bedriften som markedsfører.

Toveiskommunikasjon gjør online markedsføring praktisk. Ved å få tilbakemeldinger på innholdet som presenteres, blir det lettere å justere en eventuell markedsføringsstrategi underveis.

 

Treff riktig målgruppe

Mulighet for å sikte markedsføringen mot en snever målgruppe er en annen fordel med online markedsføring.

Markedsføring gjennom Facebook legger for eksempel til rette for at du kan markedsføre målrettet mot personer som oppfyller geografiske, demografiske og psykografiske kriterier. Sikt smalt eller bredt, alt ettersom!

Det er helt avgjørende å kartlegge målgruppen sin før markedsføringsmateriale sendes ut.

Innholdet du markedsfører må naturligvis tilpasses den enkelte målgruppen, og vil variere basert på bosted, kjønn, alder, interesser, livsstil og lignende.

Skal du for eksempel selge smoothie fra en lokal kafé, er målgruppen din gjerne kvinner innenfor en viss radius rundt kaféen.

Det er kanskje ikke noe poeng i å markedsføre smoothien til noen som bor mange mil unna.

Målgruppen kan snevres ytterligere inn til kvinner med interesse for trening og sunn livsstil, gjerne i alderen 18–35 år.

 

Analyse

En tredje fordel med online markedsføring er at du enklere kan måle resultatene og analysere hvilken effekt markedsføringen har.

Til dette formålet er for eksempel Google Analytics et populært redskap, og du kan enkelt måle hvor god virkning en annonse eller annen markedsføring har.

En rekke ting skal på plass innen markedsføringen.

Motta hjelp i dag!

Online markedsføring trenger ikke være avansert, men det er viktig å ha innhold av høy kvalitet som vekker mottakerens interesse.

Skriver du innholdet selv, kan Din Tekstforfatter korrekturlese dette før publisering.

Vi kan også skrive dine markedsføringstekster fra bunnen av, og sørge for at de er skreddersydd for din målgruppe. Kontakt oss for mer informasjon!

Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene helt gratis hos oss!

Motta gratis 500 ord!