48 38 14 88 post@dingruppen.no
Plussord

Plussord

Plussord er ord som gir en positiv beskrivelse av noe. Det handler om hvilke ord du velger å bruke, noe som naturligvis tar utgangspunkt i hvilken tekst det er du skriver.

Disse ordene kan nemlig ha like stor betydning for en tekst som andre typiske virkemidler har. Plussord kjennetegnes av at folk flest har positive assosiasjoner knyttet til de spesifikke ordene.

I denne artikkelen skal vi ta en nærmere titt på dette virkemiddelet. Vi skal fordype oss i plussord, og finne ut hvilken funksjon det har i reklame. I tillegg skal vi ta en liten titt på plussord sin motpart, og det er naturligvis minusordene.

Plussord

Hva er plussord?

Som nevnt er plussord ord som brukes til å gi en beskrivelse av noe. Når det brukes plussord, så er det en beskrivelse i positiv forstand. Her er noen eksempler på typiske plussord:

  • Ansvarlig
  • Kunnskapsrik
  • Pen
  • Snill
  • Uselvisk

Uavhengig av hvilket plussord du bruker, så har alle disse ordene samme funksjon. De brukes i sammenhenger hvor skribenten ønsker å gi oss positive assosiasjoner. Det betyr at en tekst som inneholder mange plussord kan få oss til å smile og føre til at vi blir i et bedre humør.

Plussord og minusord

Det motsatte av plussord, er minusord. Disse ordene brukes på nøyaktig samme måte, men hensikten er det motsatte. Minusord er ord som gir oss negative assosiasjoner. Vi begynner dog ikke å gråte av minusord fordi plussord kan få oss til å smile, men minusord er ikke positivt ment.

  • Frekk
  • Selvopptatt
  • Sur
  • Uhøflig
  • Uansvarlig

Ovenfor ser du noen eksempler på typiske minusord. Som du sikkert merker, så vekker ikke disse ordene de samme følelsene i deg som det plussordene gjør.

Plussord i reklame

Plussord i reklame

Plussord er et virkemiddel som ofte brukes i reklame.

Grunnen til at det er plussord som blir mest brukt i reklame, er fordi målet er å få forbrukerne til å kjøpe produktet som det reklameres for. Derfor må det brukes plussord, for å trekke frem det som er positivt med det spesifikke produktet.

Se for deg en situasjon hvor det er omvendt. I stedet for at det reklameres for ‘’søte jordbær’’ så kaller de det ‘’sure jordbær’’. Sure jordbær i fruktsalaten er jo ikke godt, så sjansen for at du hadde kjøpt det er veldig liten. ‘’Søte jordbær’’ høres bedre ut og det er mer fristende ut å ha i fruktsalaten!

Positive ord forbedrer budskapet

Det er ingen tvil i at positive ord forbedrer budskapet som avsenderen prøver å formidle til mottakeren. Hvis det generelle budskapet er positivt, så hjelper det ikke å bruke negative ord, for de vil ikke klare å oppnå ønsket effekt.

Som nevnt kan bruk av positive ord føre til at vi blir i godt humør. Et budskap som får oss til å smile, er også enklere å huske. Men når det er sagt, så er det heller ikke naturlig å bruke positive ord i sammenheng med et trist budskap.