PR og markedsføring
PR og markedsføring er viktig for bedriftens omdømme og popularitet. Med god PR kan bedriften oppnå ønsket image, mens markedsføring gjør det mulig å nå ut til forbrukerne med et kommersielt budskap.
Ønsker du mer kunnskap om temaet? Her kan du lese mer om PR og markedsføring, og finne ut av hva som er forskjellen på de to.
Motta gratis 500 ord!
Hva er PR?
Mange er usikre på hva som egentlig er forskjellen mellom PR og markedsføring. PR er kort for «public relations», og er gjerne strategisk og planlagt fra bedriftens side.
PR kan betraktes som ubetalt kommunikasjon med omgivelsene. Denne kommunikasjonen skjer som regel i form av omtale i redaksjonelle medier som aviser, TV eller radio.
Dersom bedriften din nettopp har lansert et innovativt, morsomt eller spennende produkt, kan dette snappes opp av medier som ønsker å lage en nyhetssak.
Hvordan gjøre mediene obs på produktet? Jo, du kan lage en pressemelding eller dele informasjon i sosiale medier!
Det å skrive en pressemelding kan kanskje virke litt vanskelig om du ikke har gjort det før. Heldigvis er det mulig å få hjelp til dette av et tekst- eller PR-byrå.
Hva er markedsføring?
Markedsføring betegner alt fra distribusjon av varer, til reklame, markedsundersøkelser og PR.
Dette er altså en fellesbetegnelse som omfatter alle aktiviteter en virksomhet foretar seg med mål om å selge og synliggjøre produktene sine.
Det folk flest forbinder med markedsføring, er imidlertid annonser og annen reklame. Dette skiller seg fra PR fordi det er betalt.
Det vil si – bedriften betaler plattformer som aviser, Google, Facebook, LinkedIn eller andre for å vise reklamen til målgruppen sin.
Forskjellen mellom PR og markedsføring er med andre ord at sistnevnte er betalt, mens førstnevnte er frivillig omtale fra mediene.
Hvordan lykkes med PR og markedsføring?
PR handler om å få et positivt omdømme blant forbrukerne. Sørg derfor for at pressemeldinger og nyhetsoppdateringer i sosiale medier belyser hva som er unikt og fordelaktig ved produktet eller tjenesten din.
PR og markedsføring har egentlig ganske mange likhetstrekk. Det er nemlig også viktig at du greier å belyse unike fordeler når det er snakk om reklame.
En reklametekst kan med fordel inneholde språklige virkemidler, plussord og lignende.
God språklig flyt er avgjørende
For at du skal få mest mulig suksess med PR og markedsføring er det også viktig at du fokuserer på god språklig flyt i annonser, pressemeldinger, innlegg i sosiale medier og lignende.
En bedrift som deler tekstinnhold med skrivefeil vil kunne oppfattes som useriøs og amatørmessig.
Er du usikker på hvordan du skal skrive en god markedsføringstekst? Da anbefaler vi å få hjelp til dette fra et tekstbyrå med ekspertise innen PR og markedsføring.
Bestill skrivetjenester i dag
Dersom bedriften din skal bli synlig og få et godt omdømme blant forbrukerne, er PR og markedsføring viktig å ta hensyn til.
Mens PR er ubetalt omtale i redaksjonelle medier, handler markedsføring som reklame om betalt plassering av innhold.
Uansett hva du trenger hjelp med når det kommer til skriving, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg. Kontakt oss i dag dersom du ønsker å motta 500 ord gratis!