Pressemelding lengde
Planlegger du å skrive en pressemelding, men er litt usikker på hvordan den bør struktureres og hvor lang den bør være. Vi i Din Tekstforfatter hjelper deg gjerne!
Pressemeldinger er helt geniale når det kommer til å få sitt budskap og sin informasjon spredt i media.
Denne typen tekst fungerer ypperlig som et kommunikasjonsverktøy for de aller fleste bransjer.
Skal du skrive en pressemelding? Hvis det er første gang, lurer du kanskje litt på hva en pressemelding egentlig er, hva teksten bør inneholde og hvor lang pressemeldingen bør være. Her får du svarene du leter etter!
Hva er egentlig en pressemelding?
En pressemelding er en tekst som sendes til media, slik at du enklere kan spre informasjon om en bestemt sak som er relevant for deg og din bedrift.
Det er viktig at pressemeldingen har nyhetsverdi, og de fleste sender inn sine pressemeldinger via e-post.
Andre velger å legge ut pressemeldinger på nettplattformer som media har tilgang til, og håper at de blir plukket opp der.
Det er ikke uvanlig å tenke at en pressemelding er det samme som en nyhetsartikkel. Likevel er ikke dette helt riktig.
En pressemelding kan nemlig skrives på en subjektiv måte, hvor du vinkler saken slik du selv ønsker. En nyhetsartikkel skal på sin side alltid være objektiv.
Forskjellige bedrifter, selskaper og organisasjoner har i lengre tid benyttet seg av pressemeldinger, og den siste tiden har de blitt enda mer populære.
Nå er det ikke bare de store aktørene som skriver pressemeldinger, men også små bedrifter innen alle tenkelige bransjer.
Hvordan skriver man en pressemelding?
En vanlig pressemelding består som regel av en innledning, en hoveddel og en avslutning.
Start med en god overskrift, og benytt deg av en kort ingress i innledningen, som sier noe om sakens kjerne.
Her skal du helst oppsummere nyheten på en eller to setninger.
I hoveddelen bør du holde deg kortfattet, og benytte deg av klarspråk. For å bryte opp denne tekstdelen, kan det være lurt å bruke mellomtitler og sitater.
Det gir en mer levende tekst, som er god å hvile øyet på.
Avslutningen til pressemeldingen din kan med fordel ha en CTA, og bør oppsummere dine viktigste poenger.
De aller fleste pleier også å ha med en generell tekst om bedriften helt nederst i pressemeldingen.
Du må for all del huske kontaktinformasjonen til eventuelle intervjuobjekter det kan være aktuelt å kontakte for media!
Hvor lang bør pressemeldingen være?
En pressemelding skal alltid være kort, og den bør aldri overskride en A4-side. Derfor er det viktig at du velger ordene dine med omhu.
I tillegg til å være kort, bør pressemeldingen din også inneholde bilder eller illustrasjoner som media kan få bruk for.
Disse trenger du ikke legge inn i selve saken, men du kan med fordel ha de som et vedlegg i e-posten du sender ut.
Din Tekstforfatter hjelper deg!
Hvis du trenger hjelp med å skrive en kortfattet, effektiv og god pressemelding, kan vi i Din Tekstforfatter hjelpe deg.
Hos oss finner du dyktige skribenter, som har lang erfaring med tekster publisert av media.
Benytter du deg av våre tjenester, vil du ende opp med en velformulert pressemelding, uten skrivefeil eller unødvendige gjentagelser.
Det eneste du trenger å gjøre for å motta en pressemelding fra oss, er å fylle ut skjemaet nedenfor! Da mottar du for øvrig de første 500 ordene helt gratis!