48 38 14 88 post@dingruppen.no
Profilering krever en god slagplan for bedriften.

Profilering

Profilering er viktig for bedrifter som ønsker å ivareta kunderelasjoner. Det er også nyttig for å ivareta interne relasjoner, samt andre forbindelser som er relevante for bedriften.

Med profilering kan bedriften dessuten skape produktidentitet og gjøre varene gjenkjennelige.

Produktidentitet er blant annet viktig for at potensielle kunder skal velge bedriftens produkter fremfor tilsvarende produkter hos konkurrenter.

Vi skal her se nærmere på hva profilering er, og hvordan det anvendes i praksis!

Motta gratis 500 ord!

Hva er profilering?

Innen markedsføring er profilering viktig, og det handler om hvordan bedriften kan opprettholde og skape identitet og et godt omdømme rundt sine produkter.

Profilering kan også bidra til å skape eller opprettholde bedriften eller merkevarens omdømme.

Et eksempel er statens profilering av Norge i utlandet, med mål om å gjøre landet vårt til et populært turistmål.

Det ble faktisk satt av hele 231 millioner kroner til dette, og pengene ble brukt på å øke kunnskapen og kjennskapen til Norge i utlandet.

Poenget med statens profilering av Norge, har vært å gjøre at potensielle turister i utlandet får et positivt inntrykk av landet.

Dette for at de skal velge Norge som feriemål, noe som igjen vil gagne norsk økonomi.

Norge i seg selv er et godt eksempel på målrettet profilering.

Hvordan profilere bedriften?

Markedskommunikasjon er sentralt for bedrifter som skal mestre profilering. Ved hjelp av kommunikasjon rettet mot målmarkedet kan bedriften styrke produktet og merkevarens omdømme.

Markedskommunikasjon kan også danne relasjoner til potensielle kunder. Det blir gjerne benyttet et reklame- eller tekstbyrå til å håndtere produksjon av innhold og prosjekter.

Dette kan bedriften bruke til produktprofilering. Det finnes flere måter å profilere bedriften på. Du bør blant annet tenke på følgende:

 

  • Kvalitetsinnhold på nettsiden
  • Annonsering
  • Innlegg i sosiale medier
  • Atmosfære og miljø i butikker
  • Fargebruk, ikoner, logoer og bilder
  • Emballasje på produkter
  • Kundeservice

 

Profilering – eller branding som det også kalles – handler med andre ord i stor grad om innhold.

Med innhold mener vi for eksempel tekstinnhold som kan deles på sosiale medier som Facebook.

Innhold omfatter også annonser og blogginnlegg på bedriftens egen nettside.

Gjennom branding, er det viktig at uttrykket er likt i alle kanaler.

Hvordan få kvalitetsinnhold til branding?

Hva kjennetegner egentlig innhold av høy kvalitet? Kvalitetsinnhold skal først og fremst være interessant og engasjerende for målgruppen.

Det er derfor svært viktig å kjenne målgruppen sin, slik at innholdet kan tilpasses deretter.

Kvalitetsinnhold i form av annonser, innlegg på sosiale medier og blogginnlegg skal dessuten ha høy språklig kvalitet. Dette er viktig for at budskapet til bedriften skal nå fram til mottakerne.

Innhold av høy kvalitet bør også være søkemotoroptimalisert. Dette betyr at innholdet blir mer synlig i Google, slik at flest mulig i målgruppen ser det.

Søkemotoroptimalisering kan blant annet oppnås ved hjelp av søkeord, metabeskrivelser, titler og unike tekster.

Noe annet som er viktig å tenke på når du lager innhold for profilering, er at du sørger for å belyse produktenes fordeler og unike egenskaper.

Poenget er tross alt å overbevise potensielle kunder om at ditt produkt er bedre enn det som tilbys av konkurrentene.

Når du skriver, er det mange faktorer du bør tenke over.

Content marketing er nøkkelen til profilering

Innholdsmarkedsføring eller content marketing er et populært verktøy blant bedrifter som driver med profilering. Innhold til content marketing kan være alt fra videoer og blogginnlegg, til infografikk.

Poenget med content marketing er at den som ser eller leser innholdet skal finne det interessant og/eller lærerikt.

Innholdet vil ikke fremstå som like selgende som for eksempel annonser, noe som bidrar til å skape tillitt hos potensielle kunder.

Bedriften din kan gjerne flette inn lenker til egne produkter eller tjenester på en elegant måte i innholdet.

Slik kan potensielle kunder lese om alle fordelene et produkt kan gi, og deretter klikke seg frivillig videre til nettbutikken din.

Content marketing er med på å påvirke bedriftens omdømme, siden innholdet gjerne er bygget på eget brand.

Facebook for bedrift benyttes med en kaffekopp i hånda.

Alt du formidler teller med

Når det kommer til profilering, er det viktig å huske på at alt du deler av innhold i sosiale medier, annonser og lignende, er med på å forme bedriftens omdømme. Du påvirker potensielle og eksisterende kunders oppfatning av bedriften med innholdet ditt.

Vær derfor obs på at alt innhold er i tråd med bedriftens etiske retningslinjer, og at det ivaretar ønsket image.

Husk også på at det kan skrives informasjon om bedriften din på sider som Trustpilot og i sosiale medier av andre, noe som er utenfor bedriftens kontroll.

Det er derfor viktig å ivareta kundene på en god måte. Dette kan for eksempel gjøres ved å yte god kundeservice, gode garantiordninger og ved å tilby fornøyd-garanti.

Data er viktig for å måle effekt.

Hvordan kontrollere effekten?

Når bedriften driver med profilering av produkter eller tjenester, er det som regel ønskelig å måle hva slags effekt dette har.

For å kontrollere effekten kan bedriften ha en fokusgruppe eller en spørreundersøkelse som sendes ut til et utvalg av mennesker i målgruppen.

Fokusgruppen eller menneskene som deltar i spørreundersøkelsen vil da bli spurt om å vurdere bedriftens posisjon på markedet.

Hvordan er produktet posisjonert i forhold til konkurrenter når det gjelder kvalitet, pris, trender og lignende?

Hvis resultatet ikke er som ønskelig, kan virksomheten utføre grep for å endre fremgangsmåte for profilering av varer.

Enten du bor i Oslo eller andre steder i landet, kan du bruke profilering på nett.

Profilering i Bergen, Oslo og Stavanger

Dersom bedriften trenger hjelp til profilering, er det smart å velge et nettbasert tekstbyrå eller reklamebyrå.

Da vil du kunne få hjelp uansett hvor du holder til – det være seg Bergen, Oslo, Stavanger eller et annet sted.

Et tekstbyrå på nett kan hjelpe med markedsføringsinnhold av høy kvalitet, og det er enkelt å bestille dette på nett.

Prosessen er dessuten rask, og du vil kunne få innhold til profilering i løpet av timer eller noen få dager.

Innholdet sendes til deg via digitale plattformer som e-post så snart det er ferdigstilt.

Når du benytter deg av profileringstjenester på nett, kan du enkelt og greit få hjelp uansett hvor du befinner deg.

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Trenger du kvalitetsinnhold?

Profilering handler om å ivareta eller danne identitet og et positivt omdømme for bedriften.

Det finnes mange måter å gjøre dette på. Spesielt viktig er det å tenke på hva slags innhold bedriften deler – for eksempel i form av blogginnlegg, innlegg i sosiale medier og annonser.

Dersom du har behov for kvalitetsinnhold til profilering, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg. Vi lager alt fra annonser og pressemeldinger, til blogginnlegg og artikler. Vi hjelper bedriften din å oppnå ønsket omdømme.

Kontakt oss for mer informasjon, og få en gratis testtekst på 500 ord!