48 38 14 88 post@dingruppen.no
Annonser er en av de beste måtene å markedsføre bedriften din på.

Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering benyttes av stadig flere bedrifter på nett.

Denne formen for annonsering kan by på en rekke fordeler, som for eksempel at annonsene treffer målgruppen mer effektivt.

Vi skal nå se nærmere på hva programmatisk annonsering er, samt når og hvordan det bør benyttes!

Programmatisk annonsering kan sende dine annonser ut i mange kanaler.

Hva er programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering handler om salg og kjøp av annonser på nett, og denne handelen foregår gjennom en børs.

Ulike medier, som for eksempel nettaviser, vil legge ut visninger eller annonseplasser på denne børsen, og bedriften din kan deretter komme med bud.

Angi hvor mye du er villig til å betale for en annonsevisning. Som annonsør kan du angi kriterier – for eksempel for hvilken målgruppe annonsen skal vises for, eller til hvilke tidspunkter den skal vises.

Så snart alle kriterier er bekreftet vil kjøpet av annonseplassen gjennomføres, og den aktuelle annonsen vil deretter bli vist i sanntid.

Det faktum at annonsen vises i sanntid, har gitt opphav til navnet Real Time Bidding (RTB). Merk at du ikke handler store kvanta med visninger når du kjøper programmatisk annonsering.

Her kjøpes visningene enkeltvis, og da i tråd med fastsatte kriterier. De mest vanlige formene for annonser som kjøpes via RTB er «audience targeting» og «retargeting».

 

Audience targeting

Audience targeting omfatter annonser som blir vist kun når mottakeren oppfyller spesifikke demografiske kriterier.

En bedrift som selger sminke kan for eksempel ha en målgruppe som består av kvinner fra Stavanger, Oslo eller Bergen som nylig har vist adferd som tilsier at de er på utkikk etter ny sminke.

 

Retargeting

Retargeting omfatter annonser som kun blir vist til mottakere som tidligere har besøkt nettsiden din.

Dersom du har besøkt en nettbutikk og kikket på et produkt, og deretter har besøkt en nettavis som Dagbladet.no, kan du oppleve å se annonser for produktet du nettopp så på.

Dette er retargeting og et klassisk eksempel på programmatisk annonsering.

Programmatisk annonsering kan gjøre deg riktig rik!

Slik kjøper du programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering kan handles gjennom annonsebørser, og disse får du som regel tilgang til ved å ta i bruk en spesifikk programvare for dette formålet.

Blant de mest vanlige plattformene for programmatisk annonsering i Norge, kan vi nevne følgende aktører;

 

  • Adform
  • Delta Projects
  • Adtech
Dine annonser kan dukke opp på mange forskjellige sider i flere formater.

Flere fordeler

Programmatisk annonsering er fordelaktig da det tillater deg å annonsere idet muligheten for salg er høyest.

Ved å vise annonsen til personer som du allerede vet er på utkikk etter produktet du tilbyr (eller lignende produkter), er sjansen for salg naturligvis større.

Det er kanskje ikke rart at programmatisk annonsering utgjør 20 % av alle annonser på nett.

I tillegg til økt kvalitet på målgruppe-trafikk, vil programmatisk annonsering være veldig lettvint.

Du slipper å bruke tid på forhandling eller dialog med mediene som selger annonseplassen, da hele prosessen er automatisk.

Programmatisk annonsering gir også bedriften bedre oversikt over antall ganger forbrukerne skal kunne se annonsen.

Det er lite hensiktsmessig å la én og samme forbruker se den samme annonsen 40 ganger.

En tekstforfatter til produkttekster kan bety enorme endringer i salget.

Vi hjelper deg med annonseinnhold!

Trenger du innhold til programmatisk annonsering? Din Tekstforfatter lager annonser som fanger oppmerksomheten til mottakerne dine, noe som øker sjansen for at annonsen fører til salg.

Vi kan også bistå med korrekturlesing av annonser du har laget selv. Kontakt oss hvis du vil lære mer om fordelene ved programmatisk annonsering!