Reklame slagord
Gode reklame slagord er kanskje det aller viktigste verktøyet man har som annonsør. Et memorabelt slagord kan heve bedriften eller merkevaren din til allmenn anerkjennelse og vil i alle tilfeller være positive og ha enorm virkning på kjennskapen til produktet eller tjenesten din.
Gode slagord blir brukt i daglig prat og vil bli nærmest synonyme med produktet ditt. Her er det mange gode eksempler fra store merker, hvor kjennskapen kom før slagordet, eller mindre aktører hvor en reklame eller et slagord vil være det første møtet med bedriften.
Her vil vi gå gjennom hva et slagord er og bør være, hvorfor du bør bruke tid på dem og litt omstendighetene rundt et godt slagord, med eksempler både fra Norge og utlandet.
Slagord definisjon
Slagord defineres som korte, slående og beskrivende uttrykk eller ord. Et slagord vil i stor grad bestemme hva bedriften eller produktet ditt assosieres med, og vil kunne opplyse, da veldig kort og presist, hvem firmaet/merkevaren er og hva det/den i hovedsak er for noe.
De kan ofte være humoristiske, da dette vil hjelpe på å bli husket og folk flest liker best humor i reklamer generelt sett, men det er viktig at humoren er relevant. Man vil være innenfor temaet og holde seg tidløs.
Å skape positive assosiasjoner til ditt firma eller din merkevare vil i de fleste tilfeller være hovedmålet. Man vil skape en situasjon hvor man hører slagordet og tenker på ditt firma eller din merkevare med en gang, med hovedfokus på at denne assosiasjonen skal være positiv.
Fengende slagord vinner alltid
Du har kanskje lagt merke til at fengende slagord nesten alltid vinner priser på Gullfisken, en TV-sendt publikumspris for reklamefilmer i norske medier. Da i hovedsak på TV. Et fengende slagord vil bli med folket videre til det daglige livet og komme ut i alle mulige situasjoner.
Mange aktører tar i bruk slagord for å heve sine reklamekampanjer, for eksempel VG og Ali Kaffe. Disse selskapene har klart å lage så fengende reklamer og slagord at de har blitt allmenne og brukes i hverdagen av nordmenn.
Dette bygger merkevaren og er et skritt i rett retning mot allmenn anerkjennelse. Man vil at folk skal bruke slagordet, og at det assosieres med merkevaren eller firmaet det skal representere.
Slagord for kjente merkevarer
Noen merkevarer har veldig kjente slagord, både i Norge og utenlands. I Amerika, og ved større internasjonale firmaer/merkevarer er slagord enormt mye større enn i Norge og vil være mer gjenkjennelige.
Flere amerikanske og internasjonale leverandører av sportsutstyr tar i bruk gode slagord som har blitt verdenskjent og er kjent for oss her i Norge også. Det amerikanske selskapet Nike har kanskje det mest gjenkjennelige slagordet i verden.
Andre eksempler fra Norge, kan være Norsk Tipping og Tine Melk som også har gode slagord som nordmenn er kjent med. Disse har blitt dagligdagse og de fleste vil umiddelbart assosiere dem med produktet/tjenesten.
Vi hjelper deg med din reklametekst!
Om du skal starte et firma, eller opprette en merkevare vil et godt slagord og en god reklametekst komme godt med. Man vil bli oppfattet som en mer seriøs aktør og man vil se positive endringer i alle kanaler.
De gode assosiasjonene er alltid målet ved en god reklame. Våre gode skribenter er erfarne og vil kunne hjelpe deg med å skrive en reklametekst som beskriver ditt firma godt, er slående og skaper gode assosiasjoner.