Reklameannonse med optimalisert innhold

En reklameannonse kan på mange måter være ett av de tydeligste tegnene på at en bedrift trer ut av sin startfase. Det er fordi mange bedrifter ofte ikke bruker en eneste krone på markedsføring før de er ferdig med sin første fase.

Selvfølgelig finnes det unntak, men allikevel er betalt markedsføring altså ofte indikatoren. Da er også en reklameannonse et populært valg, da det ofte er en rimelig investering med høy avkastning. Reklame i dag er tross alt ikke hva det en gang pleide å være.

I dag kan reklamene optimaliseres ned til den minste detalj. Digitale markedsførere kjenner sine kunder bedre enn noensinne. Dette kan utnyttes ved å kommunisere direkte til målgruppen sin og ikke minst med et spisset budskap.

Vi skal i denne artikkelen se på akkurat hvordan du kan dra nytte av den teknologiske fremgangen innen reklameannonser. Gjennom optimalisert innhold som kommuniseres i de riktige kanalene, så kan du oppleve en markant oppgang i salg!

En god reklameannonse vil kunne skilte med mye relevant og god trafikk.
Optimalisert innhold sørger for mer trafikk, noe du kan se i dine analyser.

En velskrevet reklameannonse kan konvertere mer enn du tror!

Bilder og video får mye oppmerksomhet i dagens markedsføring. Sistnevnte har tross alt vokst stort over de siste årene. Allikevel er det slik at tekst fortsatt er størst, og slik er det ventet å forbli inn i fremtiden også. Dermed må det fokuseres store krefter hit.

Forhåpentligvis sitter de ansatte i firmaet på en bred kunnskap om alle produkter og tjenester bedriften selger. Dette er allikevel ikke alltid nok til å kommunisere tydelig om produktene. For det første er ikke de ansatte profesjonelle tekstforfattere, og for det andre blir ofte innholdet for komplisert.

Dermed er det å finne en profesjonell tekstforfatter som kan kommunisere tydelig, og ikke minst «dumme» ned innholdet et veldig godt valg. Kanskje bruker din målgruppe begrepet «tannforsikring» i stedet for «tannhelseforsikring»?

Ikke bare er velskrevne tekster viktig for å møte målgruppens språk, men det er også essensielt i SEO, noe vi skal se på i neste avsnitt. Dessuten skal ikke tekstene bare tiltrekke og engasjere – de skal også konvertere! Konvertering er en egen kunst, og en profesjonell tekstforfatter kan hjelpe deg her!

Fornuftige endringer i din reklameannonse kan være det som skal til for å konvertere kundene!
Noe må endres i dine tekster for at kundene skal kunne konverteres!

Søkeoptimalisering øker mengden med kald trafikk

Enhver bedrift trenger kald trafikk. Trafikk defineres rett og slett som besøkende til ditt nettsted. Når denne trafikken er kald, så innebærer det at de vet svært lite om deg. Glovarm trafikk er til gjengjeld nærmest helt kjøpeklare, mens lun trafikk befinner seg midt på treet og vet bare litt om dere.

Kald trafikk kommer ofte gjennom Google søk. Her søker kunden egentlig etter noen andre eller noe helt generelt, og plutselig havnet de på din nettside. Det kan også hende at de havnet på din side gjennom en såkalt Google Ad. Uansett bør det nevnes at alle søkeresultater bør ses på som en reklameannonse.

Nå er riktignok organiske søk gratis å rangere for, men det blir fortsatt samme format som en annonse. Blant 10 forskjellige søkeresultat på en enkelt side, så er det viktig å skille seg ut. Hvilke ord bruker du i metatittel, og hvor god er egentlig metabeskrivelsen din?

Alle bedrifter trenger kald trafikk for å overleve, enten det er gjennom en klassisk reklameannonse, Google Ads, eller organisk søk. Det viktige er å forme innholdet slik en optimalisert reklameannonse ville ha sett ut, slik at du kan drive kald trafikk inn mot din nettside.

Google gir som søkemotor store mengder trafikk, enten det er gjennom organiske eller betalte søk.
Den enorme mengden trafikk en kan tiltrekke seg fra Google er fortsatt undervurdert.

Unikt innhold og nøkkelord fremmer din reklameannonse

En reklameannonse må først og fremst ha et unikt innhold. Men hva menes egentlig med unikt her? Jo, innholdet må være unikt til den spesifikke målgruppen. Selger du til eldre damer, så skal tross alt innholdet være noe annerledes enn for yngre menn.

Dette handler om kunsten i å kommunisere med tekst. Nøkkelord spiller også en viktig rolle her, og som nevnt kan ordbruken «tannforsikring» og «tannhelseforsikring» variere fra folk til folk. Sistnevnte er nok utvilsomt mest populær, men hva om HELE din målgruppe brukte førstnevnte?

Det finnes andre eksempler på nøkkelord som ikke har noe med SEO å gjøre. For eksempel kan ett enkelt ord trigge en følelse hos målgruppen. Mange ganger kan det ordet være gratis eller billig. Det fungerer derimot ikke alltid, da de færreste for eksempel vil ha en billig lege.

Mange reklameannonser blir for enkle, og det kan virke som om språket er valgt vilkårlig. For å spisse språket, så benytter vi i Din Tekstforfatter oss av programvare som gir oss innsikt i søketrender. På den måten kan vi få fatt på hvilke nøkkelord og hvilke formuleringer dine kunder benytter seg av.

En reklameannonse må resonnere med brukeren. Det inkluderer et fornuftig oppsett av innholdet med bruk av nøkkelord.
Strukturering av innholdet, og bruken av nøkkelord, blir enda viktigere i 2020!

Finn riktig nettside for din reklameannonse

Før du setter i gang med din reklameannonse, så skal du helst finne et sted å plassere den. Sosiale medier, Google, og andre annonseringskanaler kan være gode. Allikevel anbefales det å se enda litt lengre. For eksempel kan blogger innen din nisje, samt nettaviser, være nyttige medium.

Det å finne riktig nettside bør ikke være spesielt komplisert. Tenk over dette raskt – hvor befinner våre nøkkelkunder seg egentlig hen? Når du har besvart dette spørsmålet med en håndfull aktive nettsider, så kan du begynne å tilby dine reklameannonser til bedriften, mot at du selvfølgelig betaler dem.

Din reklameannonse kan, tross at du betaler, selvfølgelig ikke være helt i skvis med nettsiden. For eksempel vil neppe din største konkurrent la deg markedsføre hos dem. Dessuten vil neppe en side som stiller seg negativt til ditt supplement ville markedsføre dette.

Merk at med konkurrenten, samt aktøren som er negativ mot ditt supplement, kan være at de tiltrekker seg nøyaktig din trafikk. Allikevel er dette altså ikke relevant. Her er din beste sjanse å stjele nettopp denne trafikken. Følg med på vår blogg, for dette skal vi lære deg i et senere blogginnlegg!

En reklameannonse skal helst publiseres i den riktige kanalen.
Blogg? Nyhetsside? Hos en annen bedrift…? Mulighetene er mange for hvor du kan publisere.

B2B influenser er den store trenden i 2020

Selv om dine konkurrenter neppe lar deg markedsføre hos dem, så kan det være store muligheter for å markedsføre seg i nærliggende bransjer. For oss som tekstforfattere er det for eksempel helt naturlig å anbefale fotografer. De kan også gjøre det samme i retur.

Dette trenger ikke engang handle om en reklameannonse. Faktisk kan det være noe så enkelt som at vi driver B2B influenser markedsføring gjennom innhold. Kanskje kan det være en reportasje eller lignende. Mulighetene er mange innenfor denne disiplinen, spesielt fordi den er helt fersk.

De fleste trender som kommer fra B2C ender til slutt opp i B2B også. Ønsker du derfor et godt tips til å starte en bedrift, så skal du bare se på B2C-markedet. Så snart en ny trend kommer til live, så kan du planlegge hvordan denne kan iverksettes i B2B-markedsføring.

B2B influenser er den store trenden i 2020, og vi vil se mye mer til dette. Akkurat som en rosablogger anbefaler en hudkrem, så kan en bedrift i dag anbefale for eksempel leverandør av datautstyr. Enten det er gjennom en reklameannonse, innholdsmarkedsføring, eller andre former for markedsføring.

B2B influenser kan ha en stor effekt på din bransje, akkurat som vi tekstforfattere drar nytte av fotografers kunder.
B2B influenser er i ferd med å bli det store inn i “20-tallet”.

Hva koster en reklameannonse?

Kostnaden av en reklameannonse avhenger av en rekke faktorer. Skal du ut med B2B influenser og markedsføre deg mot en høyt relevant målgruppe og en hel masse besøkende, så koster dette. Det er en grunn til at TV-annonser koster – du kommer foran skjermen til flere hundretusen!

Samtidig er ikke alltid kostnaden et resultat av kvaliteten du får. Vi i Din Tekstforfatter har for eksempel få ambisjoner om TV-reklamer. Det er ganske enkelt fordi vi ville ha truffet så altfor mange irrelevante individer langt utenfor vår målgruppe.

Best for oss er i stedet løsninger som sikter seg inn på helt spesifikke personer. Et forum for grundere, reklameannonse på sider om WordPress-løsninger, B2B influenser innen nærliggende bransjer, eller vår egen favoritt – en målrettet annonse mot et område som har tett konsentrasjon av bedrifter.

Det å besvare hva en reklameannonse koster er helt umulig. Målgruppe, volum, lengde, medium, og mye mer avgjør. Det viktigste for deg bør være hvor relevant annonsen er, ikke hvor billig den er. Finn den annonsen og det medium som hjelper deg å lande flest mulig kunder!

Hvor mye en reklameannonse koster bør ikke være det viktigste - avkastningen er det som teller!
Kostnad er unektelig en viktig faktor å vurdere når du skal investere i en reklameannonse.

Affiliate markedsføring kan være din redning

Markedsføring kan være knalltøft, og da spesielt det å bygge seg opp en base med følgere. Fra å være et helt ukjent navn, til å skulle kunne selge til kanskje bare noen hundre mennesker, så er veien ofte lang. Du ser kanskje målgruppen, men hvordan får du trafikken hurtig til deg?

Enten du mangler tålmodighet, eller bare er smart og vil skaffe deg raskere økning i trafikk, så er affiliate markedsføring en meget god ide. Dessuten er dette en veldig kostnadseffektiv måte å drive markedsføring på, naturligvis noe avhengig av hvordan du gjennomfører prosessen.

Velger du for eksempel en avtale der en affiliate får en provisjon på 10 % av salg, så betaler du altså bare for relevant trafikk. Skulle du ikke få noen som helst trafikk, så skylder du ikke en krone til noen. Affiliate markedsføring er dyrt, men det kan være en herlig start for ditt firma.

En affiliate har tross alt tilgangen på den trafikken du trenger. I lengden bør derimot målet være å skaffe seg denne trafikken på egenhånd. En reklameannonse i oppstarten hos en affiliate er allikevel dødelig effektivt, og dette anbefales for alle som ønsker rask vekst.

Lar du en affiliate markedsfører fremme dine produkter i startfasen, så får du en god oppstart.
Bruk affiliate markedsførere til å fremme dine produkter i oppstartsfasen.

En reklameannonse kan fungere i 2020 også!

Mange har uttalt seg om at direkte salg nærmest er dødt, og at dette bare føles som pressende. Vi sier oss delvis enig i at den klassiske dørbankingen og telefonterroren nok snart er på vei ut. For all del, det finnes fortsatt mange som tjener på dette, men det blir ofte for kald markedsføring.

I 2020 kan du med enkle verktøy finne ut av akkurat hvem målgruppen din er, samt hva som interesserer dem og hvilket språk de bruker. Dermed kan du finspisse din reklameannonse til å passe inn i akkurat hva de forventer. Og nettopp dette er et veldig viktig poeng i 2020!

Kunden forventer nemlig at din reklameannonse treffer blink. Vi er blitt så vant med relevante reklameannonser at vi bare overser de som ikke treffer oss nært. Det blir ganske enkelt bare støy dersom markedsføreren ikke har spisset annonsen inn mot oss.

Ved hjelp av statistikk og gode verktøy for analyse, så kan også din bedrift benytte seg av reklameannonser som kan fungere i 2020!