48 38 14 88 post@dingruppen.no
ROI og markedsføring henger tett sammen.

ROI og markedsføring

ROI og markedsføring henger tett sammen. ROI står for «Return on Investment».

Konseptet handler enkelt og greit om hvor mye du får igjen for investeringene bedriften gjør.

Dette er for eksempel relevant om bedriften skal finne ut om markedsføringen gir utbytte.

Her skal vi se nærmere på hvordan ROI og markedsføring henger sammen, og hvordan du kan gå frem for å få mest mulig utbytte av markedsføringen din!

Motta gratis 500 ord!

Hva er ROI?

Return on Investment (også kalt «avkastning» på norsk) gir deg et spesifikt tall på hvor mye du får igjen for det du investerer i for eksempel markedsføring.

For å gjøre dette litt tydeligere, skal vi gi deg et eksempel på ROI og markedsføring:

Dersom du bruker 10 000 kroner på annonsering i Google Ads, og dette fører til at kunder konverterer og betaler 20 000 kroner for varer og tjenester, vil du ende opp med en ROI på 1.

Formelen for beregning av ROI er som følger:

 

  • ROI = (Fortjeneste etter investering – kostnader for investering) / kostnader for investering
  • Dette kan forenkles til: ROI = Netto inntekt / kostnader for investering
Analyser av data vil vise din ROI over tid.

Vellykket markedsføring gir høy ROI

Dersom bedriften din lykkes med markedsføringen, vil dette resultere i flere salg og en høyere ROI.

Det å mestre markedsføring er imidlertid ikke alltid like enkelt. Hvor god markedsføring bedriften får, kommer blant annet an på budsjett og kunnskap.

For bedrifter med lite kunnskap om markedsføring, kan det være smart å overlate dette til et reklamebyrå eller tekstbyrå.

Da vil profesjonelle tekstforfattere ta seg av reklametekster og annet markedsføringsinnhold.

Alt en trenger for å tjene penger i dag, er en PC og internett.

Slik får du selgende markedsføringsinnhold

Høy ROI etter markedsføring er helt avhengig av bedriftens markedsføringsinnhold.

Jo bedre innhold, jo mer overbevist vil målgruppen din bli om at nettopp ditt produkt er bedre enn konkurrentenes.

Selgende markedsføringsinnhold kjennetegnes ved at det er tilpasset målgruppen din.

ROI og markedsføring blir fort en fiasko dersom du ikke vet hvem innholdet er ment for. Et tekstbyrå kan hjelpe deg å lage selgende markedsføringsinnhold som overbeviser mottakeren.

Blant tekstinnholdet et tekstbyrå eller reklamebyrå kan hjelpe deg med, er annonser, blogginnlegg, innholdsmarkedsføring, inbound marketing, nyhetsbrev og lignende.

Selgende markedsføringsinnhold kjennetegnes av følgende faktorer:

 

  • Lettlest
  • Tilpasset målgruppen
  • God språklig flyt (skrivefeil og grammatikkfeil er fy-fy!)
  • Språklige virkemidler
  • Unikt og engasjerende innhold
Kommunikasjon innen markedsføring kan foregå i mange kanaler.

Finn beste markedsføringsplattform

Noe annet som er viktig å tenke på når det kommer til ROI og markedsføring, er at du sannsynligvis vil oppnå høyere avkastning dersom du markedsfører gjennom riktig plattform.

Dersom målgruppen din er unge mennesker, er for eksempel sosiale medier som Snapchat og Facebook gode plattformer.

Skal du markedsføre til eldre mennesker, kan kanskje nyhetsbrev eller annonser i lokalavisen være vel så effektivt.

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Oppnå høy ROI med riktig markedsføring

Enhver bedrift bør bry seg om ROI og markedsføring. Ved å markedsføre bedriftens varer og tjenester på en smart måte, kan du sørge for høyere avkastning.

For å få høy ROI, er det med andre ord viktig med godt tekstinnhold til markedsføring. Din Tekstforfatter tilbyr skrivetjenester, og kan hjelpe med alt fra blogginnlegg til nyhetsbrev.

Kontakt oss i dag via kontaktskjemaet nedenfor, og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!