48 38 14 88 post@dingruppen.no
Salgsbrev

Salgsbrev

Salgsbrev er nyttige for bedrifter som ønsker å kommunisere direkte med potensielle kjøpere av produkter eller tjenester.

Innen e-postmarkedsføring er salgsbrev kanskje den mest effektive formen for reklame – gitt at det skrives på riktig måte.

Mange bedrifter er imidlertid usikre på hvordan de skal skrive et effektivt og interessant salgsbrev.

Vi har dyktige tekstforfattere med lang erfaring innen markedsføringstekster.

Dersom du ønsker hjelp til å skrive et salgsbrev, kan vi derfor gjøre jobben for deg.

Et vellykket salgsbrev kjennetegnes blant annet ved at det fanger leserens oppmerksomhet og belyser produktets fordeler.

Med de rette verktøyene kan ditt salgsbrev bli en suksess!

Mer effektivt enn tradisjonell reklame?

Et salgsbrev kan – om det skrives korrekt – være verdifullt for bedrifter som ønsker å selge tjenester eller produkter.

I de fleste tilfeller sendes salgsbrev via e-post, noe som lar deg kommunisere med kundemassen på en mer direkte måte.

Akkurat dette kan ha sine fordeler, da kunden opplever salgsbrevet som mer personlig enn for eksempel TV-reklame.

Dersom bedriften din har prøvd å reklamere for produkter eller tjenester gjennom annonser og lignende uten suksess, kan i mange tilfeller et salgsbrev være det som trengs.

Sammenlignet med en anonym annonse, er en e-post ofte vanskeligere å overse. Og nettopp dette bør dras nytte av.

Lær deg å skrive et salgsbrev

Slik skrives et salgsbrev

For å oppnå vellykket e-postmarkedsføring er et velskrevet salgsbrev en selvfølge. Noen bedrifter forsøker å skrive salgsbrevet uten å helt vite hvordan de skal gå fram.

For at et salgsbrev skal bli så bra som mulig, er det visse ting du bør ha i bakhodet når teksten skrives. Følger du disse rådene, øker sjansen for at ditt salgsbrev genererer salg for bedriften. 

Fang kundens oppmerksomhet

Husk at hvis du ikke fanger leserens oppmerksomhet allerede i begynnelsen av salgsbrevet, vil sannsynligvis vedkommende legge brevet rett i søppelkurven.

Derfor er det viktig å innlede ethvert salgsbrev med hvilke unike fordeler mottakeren kan vente seg ved å kjøpe tjenesten eller produktet.

Her gjelder det å være kreativ om du skal vekke kundens interesse! Du kan for eksempel komme med skildringer kunden kjenner seg igjen i, og deretter nevne hvorfor akkurat ditt produkt kan være nyttig.

Vær personlig i ditt salgsbrev!

I et salgsbrev bør du snakke direkte til mottakeren. Dette gjør du ved å benytte deg av «du»-appell. Dette vil gi mottakeren følelsen av at du snakker direkte til ham eller henne.

Du kan med fordel snakke direkte til kunden i minst halvparten av teksten. Ikke skap inntrykk av at salgsbrevet er sendt til en stor gruppe mennesker – selv om det faktisk er det.

Et salgsbrev kan også gjøres mer personlig ved at du legger inn en håndskrevet signatur nederst i brevet. Denne kan gjerne være blå, da dette gir en illusjon om at signaturen er skrevet med kulepenn. 

Et salgsbrev skal være lettlest

Et annet viktig poeng å huske på når salgsbrevet skal utformes, er å gjøre det så lettlest som mulig.

Dersom du bruker mange vanskelige fagord eller har for lange setninger, er sjansen stor for at leseren ikke orker å lese brevet ferdig. Benytt derfor ord som «mannen i gaten» bruker, og formuler deg på en nokså uformell måte. 

Nevn fordeler

Effektive salgsbrev bør fortelle mottakeren om alle fordelene som kan fås ved å kjøpe det aktuelle produktet.

Belys gjerne hva som gjør akkurat ditt produkt eller din tjeneste så spesiell, og hvordan det skiller seg fra andre tilsvarende produkter på markedet. De mest positive argumentene kan gjerne gjentas, men pass på at dette ikke overdrives.

Oppfordre kunden til en handling

I slutten av et salgsbrev bør mottakeren oppfordres til å benytte seg av tilbudet som presenteres.

En slik oppfordring vil typisk være noe sånt som; «Klikk her for å kjøpe produktet før det blir utsolgt!».

Å oppfordre leseren til handling er et av de mest populære tipsene innen markedsføring, og har vist seg å ha god effekt på salg.

God timing er essensielt

God timing er viktig

Når du skal sende ut et salgsbrev bør du ikke bare fokusere på brevets innhold. I tillegg bør du tenke over når du bør sende brevet ut.

Husk for eksempel på at noen produkter er mer populære til visse årstider. Skal du for eksempel selge solkrem, kan tiden like før sommerferien være en gunstig tid å sende ut salgsbrevet på.

Det kan også være lurt å tenke over når på døgnet et salgsbrev skal sendes ut. Sendes e-posten midt i ettermiddagsrushet er sjansen stor for at mottakerne dine bare åpner e-posten og glemmer den bort.

Husk at mottakeren sannsynligvis ønsker å sette seg inn i innholdet før han eller hun eventuelt foretar et kjøp.

Hva som er god timing kommer også an på hvem målgruppen er. Skal du selge til bedriftsmarkedet er det best å sende salgsbrevet i løpet av arbeidstiden.

Er målgruppen privatkunder kan du med fordel sende ut markedsføringsmateriale litt senere eller tidligere på dagen.

Unngå helst å sende salgsbrev samtidig som alle andre firmaer, som for eksempel mandag morgen.

På denne tiden er det mange bedrifter som sender ut nyhetsbrev og reklame, og det kan gjøre at e-posten din forsvinner i mengden. 

Vi skriver salgsbrev for bedrifter

Det er mye som skal klaffe for at et salgsbrev skal ha ønsket effekt. Vi vet at mange bedrifter er ukomfortable med å skrive salgsbrev, noe som for eksempel kan handle om usikkerhet rundt korrekt grammatikk og rettskriving.

Mange er også usikre på hvordan et salgsbrev skal bygges opp, og hvilke elementer som bør tas med.

Det er imidlertid ingen grunn til å fortvile om bedriften din ikke har hatt suksess med e-postmarkedsføring tidligere.

Med litt skrivehjelp fra Din Tekstforfatter vil du få et salgsbrev som er både lettlest, engasjerende og unikt.

Våre tekstforfattere vet nøyaktig hvordan et salgsbrev bør skrives for å nå ut til akkurat din kundemasse.

Vi vil også inkludere unike fordeler med dine produkter eller tjenester, slik at kunden blir nysgjerrig og vil undersøke dem nærmere.

I tillegg kan du være sikker på at teksten har høy kvalitet og utstråler profesjonalitet og vennlighet.

Kontakt oss i dag om du ønsker hjelp til å utforme ditt salgsbrev!

Motta gratis 500 ord!