Salgsteknikk
En god salgsteknikk er helt grunnleggende for å kunne lykkes med salg. Mange selgere feiler fordi de går for hardt ut, eller fordi de kontakter kalde leads.
Her kan du lære noen gode salgstriks som kan gjøre hverdagen som selger mer vellykket.
Finn for eksempel ut hvordan tekstinnhold kan være nyttig når en kunde skal varmes opp!
Motta gratis 500 ord!
Hva skal du ikke gjøre som selger?
Før vi deler noen tips for en vellykket salgsteknikk, skal vi forklare hva du bør unngå dersom du skal lykkes med salg.
Det er nemlig lett for at en anvender en gammel og utdatert salgsteknikk som kan føre til at salg stagnerer. Her er noen av de største fellene innen salg:
Du overkjører kunden med en produkt-pitch
I dagens samfunn blir det mer og mer viktig å fokusere på kundens behov. Dette er grunnen til at inbound marketing har blitt svært populært.
Dersom du ringer til en potensiell kunde og fyrer løs med en innarbeidet salgspitch, er sjansen stor for at du mislykkes.
Det å ringe til en kunde og lange ut om produktets fantastiske egenskaper kan føles som overkjørende for kunden. Ditt egentlige fokus bør være hva kunden faktisk trenger!
Du prøver å selge med en gang
En annen dårlig salgsteknikk er at du prøver å selge produktet med en gang. Husk at mange potensielle kunder trenger å varmes opp.
Dette gjelder spesielt innen B2B-salg. Bedriftskunder trenger ofte lang betenkningstid siden det gjerne er snakk om store summer.
Istedenfor å prøve å selge med en gang, bør du derfor få den aktuelle kunden over på en e-post-liste eller lignende.
Da kan du sende vedkommende markedsføringsmateriale som gir nyttig informasjon om det du selger. Gi gjerne kunden flere måneder til å varmes opp!
Du kontakter kalde leads
Mange selgere benytter seg av en uheldig salgsteknikk der de kontakter kalde leads. Dette er kanskje spesielt relevant for deg som driver med møtebooking eller telefonsalg.
Du vil fort oppleve at du kaster bort mye tid på å kontakte potensielle kjøpere som ikke vil kjøpe noe.
Det er langt mer effektivt å kontakte varme leads. Dette er kunder du gjerne har varmet opp i flere måneder ved hjelp av inbound marketing og innholdsmarkedsføring.
Undervurder derfor ikke effekten av velskrevet innhold!
Hvordan bli Norges beste selger?
En god salgsteknikk trenger ikke være noe hokuspokus. Det viktigste er at du sørger for å finne relevante kjøpere.
Vit hvem målgruppen din er, og ikke kontakt hvem som helst. Målrettet markedsføring er enkelt å mestre via sosiale medier som LinkedIn og Facebook.
Du kan også benytte deg av Google Ads, der annonsene vil vises til personer i målgruppen din.
En vellykket salgsteknikk innebærer også at du har god faglig kunnskap om det du skal selge.
Du bør i tillegg kjenne kundens behov, slik at du kan forklare vedkommende hvordan ditt produkt kan løse utfordringer.
Du kan få en bedre salgsteknikk dersom du lærer deg å lytte til kunden. Ikke fokuser for mye på produktet eller tjenesten i seg selv.
Sørg også for å ikke gjøre ting mer komplisert enn det trenger å være. Vær kort og konsis i markedsføringen din!
- Henvend deg kun til målgruppen
- Målrettet markedsføring via sosiale medier og Google
- Ha god faglig kunnskap
- Finn ut hvilke behov kunden har ved å lytte
- Vær tydelig og kortfattet
Trenger du hjelp med din salgsteknikk?
For å mestre salg er det viktig at du ikke går for hardt ut. Du bør heller fokusere på å kontakte varme leads som allerede er kjent med produktene eller tjenestene du tilbyr.
Varm opp potensielle kunder med kvalitetsinnhold over tid, for eksempel via inbound marketing.
Din Tekstforfatter lager kvalitetsinnhold til markedsføring som er skreddersydd for målgruppen din.
Vi kan lage annonser, innhold for inbound marketing og nyhetsbrev – for å nevne noe. Kontakt oss nå for å motta 500 ord gratis!