48 38 14 88 post@dingruppen.no
Salgstrakt er et sentralt begrep innenfor markedsføring.

Salgstrakt

Salgstrakter og innholdsmarkedsøring går i dag hånd i hånd. Med gode tekstforfattere på laget kan du sikre deg en salgstrakt som konverterer leads raskt, og fører til en større omsetning for deg.

Salgstrakter har endret seg, og blitt mer og mer avhengig av godt innhold og gode tekster. I dag kommer du ikke særlig langt uten å tenke helhetlig når det kommer til hva dine kunder trenger.

Du må også tenke på hvordan du kan hjelpe dem med deres behov, og hva slags type innhold som vil være mest effektivt med tanke på å få dem gjennom din salgstrakt.

Din salgstrakt bør planlegges nøye.

Hva er egentlig en salgstrakt?

Usikker på hva en salgstrakt egentlig er? Vel, selv om du ikke er klar over det – så har du nok mest sannsynlig allerede en salgstrakt på plass.

Den har kanskje ikke oppstått bevisst, og den er kanskje ikke optimal – men den er nok der likevel.

En salgstrakt er nemlig det systemet du har for å innhente nye kunder. På mange måter er dette stegene et lead må gjennom før han eller hun ender opp som en kunde hos deg.

De må gjennom trakta – rett og slett!

Hvor er din nettside for eksempel i trakten?

Skap en god salgstrakt som genererer flere nye kunder!

Hvordan ser sin salgstrakt ut i dag? Tenk deg litt om. Hvilke steg må et lead gjennom før han eller hun blir en kunde hos deg?

Er trakta så enkel at den kun består i å søke etter en tjeneste i søkemotorer, finne din landingsside, så bli ført over til en kontaktside eller en oversikt over dine produkter? Eller er den mer utviklet?

Spør du oss, så bør den mest sannsynlig være bedre enn det overnevnte eksempelet. For noen vil det nok ikke være et behov for å bli ført gjennom flere trinn i en salgstrakt.

Likevel finnes det kunder som må varmes litt mer opp, før de bestemmer seg for hvorvidt de vil handle hos deg eller ikke. Her kommer en god salgstrakt godt med.

En god salgstrakt kan ofte deles inn i fire enkle steg:

 

  1. Høyt i trakta
  2. Midt i trakta
  3. Lavt i trakta
  4. Kundeivaretagelse
Velger kunden deg eller konkurrentene.

4 viktige steg

I første steg vil man som regel finne leads som har et problem eller et behov som må løses. Ofte vil leads finne frem til deg gjennom ditt tekstinnhold, i søkemotorer eller kanskje gjennom sosiale medier.

Her skal du kunne tilby noe som hjelper kunden videre, uten at du direkte selger et produkt. Første steg handler oftest om informasjonsformidling og «gratis» hjelp, slik at du kan vinne tillitten til leads.

I det andre steget vil et lead kanskje være mer åpen for å foreta seg en handling på dine nettsider.

Her kan det eksempelvis være snakk om å laste ned en gratis e-bok, eller melde seg på et nyhetsbrev.

Du skal i dette steget kunne gi dine leads noe av verdi, som de vil sette pris på – igjen uten å pushe salg for hard.

I det tredje steget har du varmet opp leadet så mye at han eller hun nå er klar for å få direkte hjelp av deg, gjennom dine varer eller tjenester.

De kjenner deg bedre, stoler på din kunnskap og har tillit til at du kan hjelpe dem. Nå er tiden inne for å anbefale dine produkter eller tjenester.

Det fjerde steget handler rett og slett om å vedlikeholde kunden. Du vet sikkert allerede at det er langt mer krevende å skaffe seg nye kunder, enn det er å beholde gamle og trofaste kunder.

Derfor er det viktig å opprettholde god kundeservice, også etter at et lead har blitt en kunde og kjøpt noe av deg. Du må fortsette å gi verdi, nå tilpasset en faktisk kunde – ikke et lead.

Innhold er meget viktig i enhver salgstrakt.

Hvorfor er innhold viktig for en salgstrakt?

Innhold er helt essensielt når det kommer til å utvikle en god og moderne salgstrakt. Ofte vil man gjennom gode landingssider, smarte artikler, velutviklede kampanjer, nyttige e-bøker og lærerike nyhetsbrev kunne legge opp til et optimalt kundeløp.

Innhold uten tvil det som i dag får flest leads gjennom en hel salgstrakt. Dersom du synes det er utfordrende å finne ut av hva du bør skrive om i de forskjellige delene av salgstrakta, kan vi i Din Tekstforfatter hjelpe deg.

Vi er godt kjent med salgstrakt-konseptet, og vi har jobbet med salgstrakter for flere ulike bedrifter og bransjer.

Hos oss er du sikret godt innhold til alle delene av salgstrakta og kundereisen. Vi leverer alltid kvalitet, raskt og effektivt.

Interessert i å teste oss ut? Alt du trenger å gjøre er å fylle ut skjemaet under – så gir vi deg de første 500 ordene helt gratis!

Motta gratis 500 ord!