48 38 14 88 post@dingruppen.no
Sjakkbrikker som metaforer for salgstriks

Salgstriks

Et par salgstriks kan være nyttige å ha dersom du skal mestre salg. Det å selge kan ofte by på mange utfordringer. Som selger må du ikke bare være tålmodig, du må også lære deg å kjenne kundens behov.

Vi skal nå dele noen av våre beste salgstriks. Finn ut hvordan du kan bli en bedre selger, og bryt ut av den onde sirkelen av avslag.

Motta gratis 500 ord!

Hvordan bli en god selger? Alternativmetoden!

Den såkalte alternativmodellen en blant verdens mest anvendte og vellykkede salgstriks. Dette handler enkelt og greit om at du gir den potensielle kjøperen to alternativer, der begge alternativene kan føre til salg.

Alternativmetoden er imidlertid ikke bare gunstig for deg som selger. Den gjør også valgprosessen mer oversiktlig og enkel for kunden. Så, hvordan fungerer dette som salgstriks?

Et eksempel på alternativmetoden er å spørre prospektet hvorvidt det passer best mandag klokken 10 eller tirsdag klokken 13. Det å gi en potensiell kunde to alternativer innen møtebooking, kan utvilsomt være en god idé.

Nevnte eksempel innsnevrer imidlertid mulighetene noe. En mer kamuflert og effektiv variant vil derfor være «Hvilken dag i slutten av uken passer best for deg?». Her får ikke kunden to alternativer, men effekten er den samme.

En mann og en dame som ser på innhold sammen

Salgstips: Lytt til kunden

Et annet godt salgstriks er å lytte til det kunden har å si. Dette gjør det nemlig enklere for deg å avdekke kundens reelle behov. Dette vil igjen gjøre det enklere for deg å presentere en løsning på kundens utfordring. Varen eller tjenesten du selger er her løsningen.

Dersom du overkjører potensielle kunder med en pompøs tale der du snakker om produktet, er sjansen stor for at kunden avbryter samtalen. Finn ut av kundens behov.

Del kvalitetsinnhold ved markedsføring

Vårt kanskje beste salgstriks, er å dele markedsføringsinnhold av høy kvalitet. Som selger sender du sannsynligvis mange e-poster og markedsføringsmateriell til prospekter og kunder. Sørg for at innholdet du selger ikke fremstår som amatørmessig.

Dersom du deler nyhetsbrev eller lignende som er fulle av skrivefeil og pompøs ordlegging, er sjansen stor for at kundene ikke tar bedriften seriøst. Enten du skal lage annonser, nyhetsbrev, blogginnlegg eller annet markedsføringsmateriell, er kvaliteten avgjørende.

Et salgstriks er å la et tekstbyrå ta seg av skrivingen. Da vet du at markedsføringsmaterialet ditt er grammatisk korrekt, selgende og tilpasset målgruppen.

Et tekstbyrå kan dessuten hjelpe deg med søkemotoroptimalisering (SEO), slik at kunder enklere finner produktene eller tjenestene dine på nett.

Ulike plattformer er viktig å benytte seg av

Valg av plattformer til markedsføring

Et annet salgstriks er å være bevisst på hvilke kanaler du markedsfører varer og tjenester gjennom. Her gjelder det å kjenne målgruppen sin, slik at du vet hvor du kan nå potensielle kunder.

Via sosiale medier kan du potensielt nå ut til mange aktuelle kunder. Benytt gjerne Facebook til å dele spennende innhold for inbound marketing. Dette kan sørge for at kundene kommer til deg, fremfor at du må jage kundene.

Skal du nå ut til bedriftskunder (B2B-salg), er LinkedIn en fantastisk plattform å ta i bruk. Her finner du mange beslutningstakere.

Trenger du kvalitetsinnhold?

Det finnes mange gode salgstriks du kan anvende, inkludert alternativmetoden og god kundedialog. Vårt kanskje mest effektive salgstriks er imidlertid å fokusere på godt markedsføringsinnhold, enten det er nyhetsbrev, blogginnlegg eller annonser.

Din Tekstforfatter kan lage innhold til markedsføring for deg. Vi sørger for at innholdet tilpasses målgruppen din, slik at sjansen for salg øker. Kontakt oss nå om du ønsker mer informasjon, og få samtidig en prøvetekst på 500 ord – helt gratis!

Motta gratis 500 ord!