SEO tekstforfatter i 2020
Hva kreves av en SEO tekstforfatter i 2020? I bunn og grunn er svaret at det kreves akkurat det samme som av en helt ordinær tekstforfatter. For hva er en SEO tekstforfatter egentlig?
I denne artikkelen skal vi se nærmere på de trendene som utspiller seg i 2020. En skribent med SEO-ekspertise er ikke noe du lenger bør vurdere – i 2020 er dette noe din bedrift bare må ha!
En SEO tekstforfatter må kombinere optimalisering med godt språk
For å kunne lykkes med sine SEO artikler må en skribent følge visse parametere. Det er her regler om bruk av nøkkelord, lengde på tekstene, samt hvor enkle de er å lese. Les mer om dette i vår tekst om SEO artikler her på bloggen.
Utover de mange vilkårene SEO artikler er nødt til å følge, så er det også andre hensyn en tekstforfatter må ta. Balansen mellom å skrive for SEO, og samtidig kunne fremme et konsist budskap, er unektelig viktig.
Altfor ofte har nok lesere støtt på tvilsomme tekster. En SEO tekstforfatter som tvinger frasen «flyttebyrå Oslo» inn i teksten har for eksempel ikke gjort leksen sin. I 2020 vet vi at det går helt fint å skrive «flyttebyrå i Oslo», eller eventuelt bruke andre mindre ord i midten.
Bruk målgruppens språk
Når en snakker om nøkkelord, så glemmer en ofte en veldig viktig ting. Det er at nøkkelordene ikke alltid er de mest åpenbare. Dersom en skal selge sine tjenester som flyttebyrå i Oslo, så er frasen «flyttebyrå Oslo» ganske åpenbar.
Men hva med en bransje som tannhelseforsikring? Klart flest søker på «tannhelseforsikring», men det er også en god del som benytter «tannforsikring». Ja, søkere er ganske late til tider, og de elsker å forkorte begrepene.
Dessuten bruker mange målgrupper ord og uttrykk som bedriftene ikke tenker over. Som bedrift er det nemlig fort gjort å henge seg opp i fagtermer og vanskelige begreper. En god SEO tekstforfatter benytter målgruppens språk for optimalisering.
Hva er en SEO tekstforfatter?
Virker det som et litt malplassert spørsmål? Det er med vilje fra vår side. Spørsmålet er formatert inn i en H2-overskrift, og det er med jevne mellomrom noen få personer som søker etter dette. Andre eksempler er «hva er en kreativ tekst?» eller «hva tjener en tekstforfatter?»
Som en SEO tekstforfatter er disse spørsmålene meget viktige å benytte i underoverskrifter. Det er ganske enkelt fordi Google liker når spørsmål blir besvart. Søkere leter etter svar, og dersom dine tekster gir svar, så vil Google ønske å sende søkende dit.
Få frem essensen i enhver tekst!
SEO artikler er enkle å lese, de bruker målgruppens språk, og de hjelper din nettside å rangere høyere i Google. Selv uten sistnevnte punkt er det liten tvil om at SEO artikler er viktige for enhver bedrift.
Ønsker du å vokse på nett i 2020, så vil en SEO tekstforfatter være veien å gå!