Slagord reklame
Slagord i reklame er nyttig dersom du ønsker at forbrukerne skal huske merkevaren din. Et slagord kan være både fengende og morsomt, og ved gjentatt eksponering vil mottakerne kunne det utenat.
Mange av verdens største merkevarer har egne slagord, men også små, norske bedrifter. Ønsker du å lage et slagord til merkevaren din?
Da bør du forsøke å finne et slagord som er lett å huske, og samtidig relevant for bedriften din.
Vi skal nå se nærmere på hvilke faktorer som er viktige å ta hensyn til når du skal lage et slagord du kan markedsføre!
Hva er et slagord?
Slogan, slagord eller motto… kjært barn har mange navn!
Vi kan definere et slagord som et uttrykk eller ord som sier noe vesentlig og kort om et produkt, en bevegelse, et politisk parti eller et program.
Slagord i reklame er et populært virkemiddel innen markedsføring, og kan presenteres både muntlig og skriftlig.
Hva kjennetegner slagord reklame?
Slagord reklame er i de aller fleste tilfeller korte. Dette gjør de ikke bare lettere å huske – det vil også være enklere å inkludere slagordet på produkter og i reklame. Et langt slagord vil fort havne i glemmeboken hos mottakerne.
Et godt slagord kan gjerne rime, men det er absolutt ikke et must. Det viktigste er at slagordet fremstår som relevant for tjenestene eller produktene du selger, eller idéene du fronter. Når slagord reklame er relevant, blir det også lettere å huske det.
Noe annet som kjennetegner slagord, er at de stort sett er av positiv karakter. Positivitet selger, og du kan med fordel inkludere såkalte plussord i slagordet.
Plussord er positivt ladede ord som fremhever de positive sidene ved produktet eller tjenestene du markedsfører.
Gjentagelse vinner kunder
Dersom mottakerne dine hører slagordet kun én gang, er det ikke sikkert de husker det – selv om de kanskje legger merke til det og liker det.
Ved hyppig eksponering for slagordet øker sjansen for at det brenner seg fast i hukommelsen.
Inkluder derfor slagord reklame på alt fra reklamebannere og brosjyrer, til nyhetsbrev, annonser og produkter.
Mange bedrifter inkluderer også slagordet i en egen reklamelåt, altså en såkalt «jingle». Denne spilles gjerne av på radio eller TV under reklamepauser, og har en tendens til å bli husket ekstra godt.
Har ikke bedriften din budsjett til reklame på slike plattformer, kan du alltids komponere en liten sang som kan deles på sosiale medier eller lignende.
Eksempler på slagord
Mange kjente merkevarer har egne slagord.
Sier vi «Just do it», «Det enkle er ofte det beste» eller «Et lite stykke Norge», er sjansen stor for at du allerede vet hvilke merkevarer vi snakker om.
Alle disse slagordene representerer noe merkevarene Nike, Rema 1000 og Freia ønsker å representere – henholdsvis treningsmotivasjon, enkelthet og det særnorske.
Vi lager slagord til reklame!
Mangler du fortsatt inspirasjon til å skrive ditt eget slagord? Heldigvis er det mulig å få hjelp til dette!
Din Tekstforfatter skriver slagord til reklame som fremhever merkevaren din på en positiv måte.
Vi kan også hjelpe deg med markedsføringstekst, nyhetsbrev og lignende.
Ta kontakt med oss i dag dersom du vil vite mer om slagord til reklame! Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene helt gratis!
Ynskjer å motta gratis 500 ord
Hei Martin,
Vi har sendt deg en e-post for å motta mer informasjon om dine ønsker 🙂