48 38 14 88 post@dingruppen.no

Slik skriver du godt tekstinnhold til idrett, sport og odds

Idrett, sport og odds er noe som opptar mange milliarder mennesker over hele verden, derfor er det også naturlig at det finnes stor etterspørsel etter tekstinnhold som tar for seg disse temaene. Det brede publikumet, kombinert med mangefasetterte temaer, gjør det ekstra viktig å skrive innhold som er tilpasset og skreddersydd til målgruppen.

Tekst og artikler som markedsfører odds

Markedsføring av odds vil være et vanlig utgangspunkt, med tanke på at en svært stor andel av oddsmarkedet er digitalt. Ledende nettcasinoer og bookmakere som Rizk leverer odds som er oppdatert i sanntid – og som dekker et bredt spekter idretter. Derfor er slike odds på nett også det som lesere er på jakt etter, ingen ser etter de papirbaserte tippekupongene i 2022. Det er viktig alltid å ha det i bakhodet når du jobber med oddsinnhold – husk på å trekke frem de sterke sidene til nettbaserte odds:

  • Odds på nett er konstant oppdatert, noe som betyr at de vil reflektere det som skjer helt opp til kampen begynner. I mange tilfeller er det dessuten mulig å plassere spill selv etter at kampen er i gang.
  • Nettbaserte odds byr dessuten på et svært bredt utvalg forskjellige spillobjekter, særlig når det gjelder store arrangementer som fotballkamper. Noen spill kan avgjøres på sekunder, det gir mye ekstra underholdning.
  • I noen tilfeller kan det også være mulig å avslutte et oddsspill før kampen er over. Det gir et ekstra aspekt til det klassiske veddemålet på hvem som vinner – du kan hente noe gevinst, eller redusere noe tap, lenge før dommeren blåser.

Innhold som beskriver kamper og arrangementer

Det vil alltid finnes et marked for artikler og tekster som beskriver aktuelle kamper og arrangementer. De norske avisenes sportssider leverer dekning av idretter med stort publikum, men mange nisjeidretter får ikke den oppmerksomheten de fortjener. Her finnes det definitivt et potensiale hvis du har planer om å levere innhold på egen hånd, men interesse for idretten er en forutsetning.

Egne opplevelser, historie og interesse er viktige også når det gjelder å skrive mer generisk innhold Det er uten tvil mulig å skrive enkle tekster kun basert på andre referater eller oppsummeringer av for eksempel en stor fotballkamp, men det bør da dreie seg om innhold som bare skal gi overblikk. For å skrive fengende originalt innhold finnes det ingen snarveier – du må se kampen.

Dypdykk i spesifikke idretter, ligaer og lag

I noen tilfeller kan det også være aktuelt å skrive et mer detaljert dypdykk i for eksempel et populært lag, en liga eller kanskje en interessant idrett. Vi beveger oss over mot det som ofte kalles for en feature-artikkel, selv om det også kan dreie seg om en mer nøytral og enkel oversikt med historie og utvalgte fakta.

Det er uten tvil mulig å lese seg opp på et spesifikt tema hvis du skal skrive en feature-artikkel, men det vil være begrensende ikke å ha et eksisterende forhold til temaet. For å ta et enkelt eksempel: hvis du allerede har fulgt Manchester United i mange år, er det mye enklere å skrive lett og ledig om både historikk og hendelser i nåtid. Det er også det viktigste avsluttende rådet, skriv alltid om noe som du har interesse for.