Søkemotoroptimalisering tips
Søkemotoroptimalisering tips er nyttige å ha i bakhodet dersom du har en nettside som du ønsker å drive mer trafikk til.
I dag er søkemotoroptimalisering en viktig del av markedsføringsstrategien til mange bedrifter, og det legges mye tid og penger i å få en nettside som er mer synlig i søkemotorene.
For de fleste bedrifter er det avgjørende å bli sett på internett, og med mange konkurrenter på markedet er det fort gjort at nettsiden forsvinner i mengden.
Dette kan bidra til at salg av varer og tjenester stagnerer, noe som igjen kan bety konkurs for en bedrift.
Ved å følge noen enkle søkemotoroptimalisering tips, kan du sørge for at nettsiden blir mer synlig i Google!
Motta gratis 500 ord!
Hva er søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering, også kjent som Search Engine Optimalization (SEO), handler om metoder som gjør det mulig å optimalisere nettsiden for økt organisk trafikk.
Istedenfor å bruke et stort jafs av budsjettet på annonseplass øverst i Googles søkeresultater, kan nettsiden din bli mer synlig med langt billigere metoder!
Slik blir nettsiden din søkemotoroptimalisert
Når en nettside skal synliggjøres i søkemotorer som Google, er det spesielt viktig å ha et bevisst forhold til innholdet du publiserer.
Når det kommer til innhold bør du være spesielt obs på følgende faktorer;
- Overskrifter
- Titler
- Metabeskrivelser
- Tekstinnhold
Overskrifter
Når du skal publisere innhold på nettsiden din, er det lurt at hver enkelt side ikke har mer enn én H1-overskrift. Denne bør forklare hva sidens tema er.
Under H1-overskriften følger underoverskrifter, altså H2-overskrifter, og deretter eventuelle H3-undertitler.
Et søkeoptimalisering tips er å inkludere søkeordet i H1-overskriften, samt noen H2-overskrifter.
Titler
En såkalt tittel er «overskriften» som dukker opp i søkemotoren når forskjellige nettsider listes opp ved søk. Titler vil også fungere som overskrift når noen lenker til siden din på sosiale medier.
Også her er det et godt søkemotoroptimalisering tips å inkludere søkeord eller varianter av dette – gjerne kombinert med merkevarenavn eller bedriftsnavn.
Husk at en god tittel bør vekke interesse hos mottakerne, slik at de får lyst til å klikke seg inn på siden din. Unngå likevel å ha misvisende titler – dette vekker bare irritasjon hos forbrukerne.
Det gjelder også å være ordknapp, for et tittelfelt består ikke av mer enn rundt 70 karakterer.
Metabeskrivelse
Under tittelen kommer metabeskrivelsen. Når du søker på noe i en nettleser som Google, er metabeskrivelsen den korte beskrivelsen som står rett under tittelen i trefflisten.
En metabeskrivelse består typisk av rundt 150 tegn, og gir deg mulighet til å flette inn flere søkeord. Her kan du gjerne inkludere viktig informasjon du ikke fikk med i tittelen.
Tekstinnhold
Vårt kanskje viktigste søkemotoroptimalisering tips er å ha unikt tekstinnhold av høy kvalitet.
Sørg for at innholdet er engasjerende og i tråd med titler, overskrifter og metabeskrivelser.
Flett gjerne inn søkeord i selve teksten også. Et annet søkemotoroptimalisering tips er å bruke relativt korte setninger i teksten.
Hvordan anvende våre søkemotoroptimalisering tips?
Din Tekstforfatter skriver SEO-vennlige tekster som bidrar til økt trafikk på siden din. Vi skriver både tekstinnhold, metabeskrivelser, titler og overskrifter som fenger mottakerne.
Med hjelp fra våre dyktige tekstforfattere kan du bli mer synlig i Google. Kontakt oss i dag for mer informasjon om våre tjenester og flere søkemotoroptimalisering tips!