48 38 14 88 post@dingruppen.no
Søkemotoroptimalisering som overskrift med ei dame som presenterer

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er viktig dersom du ønsker at nettsiden din skal bli mer synlig i Google. Det å betale Google for å gjøre nettsiden med synlig øverst i søkeresultatene er selvfølgelig en mulighet, men det er ofte veldig dyrt.

Med søkemotoroptimalisering av nettsiden kan den havne høyere i trefflisten på organisk vis – uten å betale Google!

Mange tror at søkemotoroptimalisering er komplisert, men prosessen er egentlig nokså enkel. Det hele handler om å være mer bevisst på hva slags tekstinnhold du publiserer på nettsiden.

Med noen enkle grep kan siden sin bli mer synlig i søkemotorene. Vi skal her se nærmere på hvilke spesifikke metoder du kan anvende for effektiv søkemotoroptimalisering!

Motta gratis 500 ord!

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering forkortes ofte til SEO, som står for «search engine optimization». SEO omfatter en rekke tiltak som gjøres for at en nettside skal få bedre «ranking» i søkemotorer som Google.

Bedre ranking innebærer at nettsiden havner høyere opp i resultatlisten for et søk.

Det finnes mange tiltak for søkemotoroptimalisering av nettsider. Noen av tiltakene gjøres utenfor selve nettsiden.

Dette kan for eksempel handle om bruk av eksterne lenker til nettsiden din via pålitelige nettsider, eller deling av innholdet ditt mellom brukere i sosiale medier. Tillit hos forbrukerne er en undervurdert form for søkemotoroptimalisering!

Det finnes også en rekke tiltak som kan utføres på selve nettsiden. Dette kan for eksempel handle om nettsidens arkitektur.

En nettside som er bygget opp på en intuitiv og logisk måte bidrar til effektiv søkemotoroptimalisering. Siden bør for eksempel ha hovedkategorier og underkategorier, noe som gir et ryddig uttrykk.

Innholdet på siden er vel så viktig. Søkemotoroptimalisert innhold er kanskje den mest utfordrende delen for bedrifter som ønsker å ranke høyere i søkemotorene.

Ved å anvende metabeskrivelser, titler, søkeord og engasjerende, unikt tekstinnhold, kan nettsiden få den oppmerksomheten den fortjener i søkemotorer som Google.

 

  • Eksterne lenker
  • Deling i sosiale medier
  • God nettsidearkitektur
  • Innhold: Titler, metabeskrivelser, søkeord osv.
SEO er en viktig del av å bli synlig på nettet.

Hvorfor anvende SEO?

I dagens teknologiske samfunn skjer mesteparten av informasjonsinnhentingen på internett.

Skal du for eksempel bestille en reise eller kjøpe et nytt produkt, er sjansen stor for at du tyr til et Google-søk. Ved å søke i Google kan du enkelt finne ut hvilke alternativer som finnes på markedet, enten det er snakk om varer eller tjenester.

Det er imidlertid de færreste som har tid til å lete gjennom absolutt alt av søketreff i søkemotorene.

De fleste ser kun på de øverste treffene, da disse i de fleste tilfeller oppfattes som mest relevante og populære. Derfor er det svært viktig for de fleste bedrifter å bli mer synlige i Google.

Havner nettsiden høyere opp i trefflisten, øker sjansen for at forbrukerne velger å kjøpe varer eller tjenester fra akkurat din bedrift.

Det å investere tid og penger i søkemotoroptimalisering er med andre ord noe av det smarteste du kan gjøre for bedriften din.

En person som skriver på et tastatur

Søkemotoroptimalisering av nettsidens innhold

Noe av det mest sentrale innen søkemotoroptimalisering er å fokusere på godt innhold. Tekstene du publiserer på nettsiden din bør være SEO-vennlige og engasjerende, noe som kan oppnås ved hjelp av noen enkle tiltak.

Dersom du er usikker på hvordan du skal gå fram, anbefales det å få hjelp av et tekstbyrå med kompetanse innen markedsføring og SEO.

Overskrifter

Overskrifter bidrar til å gjøre nettsiden din mer oversiktlig. Det er best å ha én hovedoverskrift (H1) som forklarer hva nettsiden handler om, og deretter underoverskrifter (H2) og undertitler (H3) som deler innholdet opp på en ryddig måte.

Søkeordet bør benyttes i sidens H1 og enkelte H2/H3. I de sistnevnte kan du også inkludere synonymer eller variasjoner av søkeordet. Det å velge ut gode og relevante søkeord – også kjent som nøkkelord eller keywords – kan gjøres ved å ta i bruk søkeordverktøy.

Titler og metabeskrivelser er viktig for å bli synlig på nett

Titler og metabeskrivelser

Søkemotoroptimalisering kan også oppnås ved å inkludere titler og metabeskrivelser som inneholder relevante søkeord.

Tittelen kan betraktes som nettsidens overskrift, og er den øverste teksten du ser (i blå skrift) for et treff i søkeresultatene. Google viser bare 50–60 karakterer av en tittel, så det gjelder å få med all nødvendig informasjon på relativt lite plass.

Under nettsidens tittel vises det som kalles metabeskrivelse. Her får du litt mer boltreplass, med opptil 160 karakterer.

Metabeskrivelsen er «hovedteksten» som vises for hver nettside i et Google-søkeresultat. Her bør du beskrive hva leseren kan forvente å finne på nettsiden. Husk å pirre forbrukernes nysgjerrighet med en god tittel og metabeskrivelse!

Antall karakterer i tittel og metabeskrivelse kan endres fra tid til annen, så det gjelder å holde seg oppdatert på hva Google anbefaler.

Det kan også variere hvor mange karakterer som vises på desktop eller laptop kontra mobil.

Gjør nettsiden din mer synlig ved hjelp av bilder

Bilder

Det er også vanlig med søkemotoroptimalisering av bilder du benytter i teksten. Prøv for eksempel å inkludere bildebeskrivelser og -titler.

Disse beskriver hva bildene viser, og muliggjør treff i Googles bildesøk. Heter bildet bare «IMG_1562.jpg» vil ikke dette kunne tolkes av søkemotoren. Et annet tips er å holde bildene under 100 kB, og velge .jpg-format.

Innhold er viktig å benytte seg av, men helst unikt innhold

Søkemotoroptimalisering av tekstinnhold

Pass også på å ha søkemotoroptimalisering i bakhodet når du skriver nettsidens tekstinnhold. Først og fremst skal innholdet være unikt, da Google alltid prioriterer unikt innhold som ikke er kopiert fra andre nettsider.

Forsøk også å bruke hyppige avsnitt i teksten, og hold setningene relativt korte. Et tips er å ha mest av setninger som er mindre enn 20 ord lange. Og sist, men ikke minst – ha engasjerende og interessant innhold!

En person som skriver tankekart

Vi hjelper deg med søkemotoroptimalisering!

Dersom du planlegger å anvende søkemotoroptimalisering på nettsiden din, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg med dette.

Enten du har en blogg, bedriftsnettside eller nettbutikk vil søkemotoroptimalisering være relevant. Vi leverer SEO-tekst av høy kvalitet, og kan skrive både titler, metabeskrivelser, tekstinnhold, bildetekst og annet relevant innhold.

Det å drive med søkemotoroptimalisering kan være svært tidkrevende, og det er i tillegg en kontinuerlig prosess. Ved å få hjelp til å lage SEO-innhold kan du heller bruke tiden din på andre viktige arbeidsoppgaver – som regnskap, salg og kundeservice.

I mellomtiden sørger vi for at flest mulig kunder får øynene opp for nettsiden din i Google. Kontakt oss i dag for mer informasjon!

Motta gratis 500 ord!