48 38 14 88 post@dingruppen.no
Stoppeffekt får deg til å stoppe ved tydelige tegn.

Stoppeffekt

Stoppeffekt omfatter virkemidler innen reklame som fanger målgruppens oppmerksomhet.

Det finnes mange reklamekampanjer der ute, og det er derfor fort gjort at reklamen din forsvinner i mengden.

Med stoppeffekt øker sjansen for at mottakerne får øynene opp for produktet eller tjenesten du ønsker å selge!

God planlegging sørger for at forbrukerne stopper opp ved ditt produkt.

Hva nøyaktig er stoppeffekt?

Virkemidler innen reklame som er oppsiktsvekkende, eventuelt sjokkerer eller provoserer mottakeren, sies å ha stoppeffekt.

Poenget er at reklamen din skal bli lagt merke til, slik at mottakeren ikke glemmer tjenestene eller produktene du ønsker å selge.

Stoppeffekt gjør enkelt forklart at mottakerne stopper opp for å se på reklamen din. Eksempler på stoppeffekt er å benytte prangende farger i reklamekampanjen.

Sjokkerende og oppsiktsvekkende visuelle virkemidler i form av bilder fungerer også bra. En påstand av det provoserende eller sjokkerende slaget er også innhold med stoppeffekt.

Oppsummert kan vi si at tekst- eller bildeinnhold med følgende egenskaper har stoppeffekt:

 

  • Sjokkerende
  • Interessant
  • Fascinerende
  • Provoserende
  • Oppsiktsvekkende
Hva får deg egentlig til å stoppe opp og kjøpe på nett?

AIDAS-modellen

AIDAS står for Attention, Interest, Desire, Action og Satisfaction (på norsk; oppmerksomhet, interesse, ønske, handling og tilfredshet).

Dette er en forbrukerteori som tar for seg stegene for hvordan forbrukeren påvirkes når vedkommende utsettes for reklame. Stoppeffekt går innunder første steg i denne teoretiske modellen.

Så snart kundens oppmerksomhet er fanget – for eksempel grunnet stoppeffekt – må informasjonen vedkommende møter være både troverdig og relevant.

Dette vil vekke kundens interesse, eller bidra til at vedkommende blir følelsesmessig engasjert. Mestrer du dette med reklamekampanjen din, er du allerede langt på vei!

Deretter er veien kort til at kunden ønsker å kjøpe produktet eller tjenesten, og eventuelt ufører en handling – nemlig å gjennomføre kjøpet.

Til slutt er det selvfølgelig en stor fordel om produktet eller tjenesten faktisk lever opp til mottakerens forventninger, slik at vedkommende sitter igjen med en følelse av tilfredshet. Alt dette starter med stoppeffekt!

Du må fange oppmerksomhet og dra inn dine kunder!

Hva eksakt fanger oppmerksomhet?

Mange bedrifter er usikre på hva som fanger mottakernes oppmerksomhet. For å finne ut av dette må du først og fremst ha god kjennskap til målgruppen.

I mange tilfeller kan et smilende ansikt som møter mottakerens blikk være nok. Skal du for eksempel selge barnemat, kan en søt baby være nok til å fange målgruppens oppmerksomhet.

Det er med andre ord ikke slik at stoppeffekt kun handler om å sjokkere eller provosere. Korte slagord (bruk store ord!) er også med på å fange forbrukernes oppmerksomhet.

Ellers kan vi tipse deg om å anvende kontraster. Store kontraster – for eksempel i fargebruk – bidrar til å gjøre reklamen mer spennende og fartsfylt.

Også tekst kan inneholde kontraster. Små kontraster er nyttig å bruke dersom du ønsker å formidle ro, der reklamekampanjens budskap skal fremstå som mykt og behagelig (for eksempel en såpereklame).

Kunder stopper i dag sjeldent opp, spesielt med mobiler.

Få hjelp!

Det å planlegge bedriftens reklamekampanje kan være utfordrende. Å ha stoppeffekt er avgjørende for å i det hele tatt få forbrukernes oppmerksomhet.

Er du usikker på hva slags stoppeffekt din reklame bør inneholde? Din Tekstforfatter hjelper deg!

Vi har nødvendig kompetanse innen utforming av markedsføringstekster, og vet nøyaktig hva som fanger din målgruppes oppmerksomhet.

Kontakt oss i dag for mer informasjon om stoppeffekt som virkemiddel innen reklame!

Hos oss får du de første 500 ordene med tekstforfatting helt gratis. Alt du trenger å gjøre, er å fylle ut skjemaet nedenfor!

Motta gratis 500 ord!