48 38 14 88 post@dingruppen.no
Storytelling er blitt en viktig del av det å skrive godt.

Storytelling Norge

Storytelling er i Norge et utmerket verktøy for norske bedrifter som er ute etter en effektiv form for markedskommunikasjon.

Dersom bedriften klarer å mestre storytelling, vil dette kunne ha positiv effekt både på omdømme og salg.

Men hvordan mestrer en egentlig storytelling i Norge? Krever ikke dette år med øving, og en god dose talent?

Med de riktige virkemidlene og noen grunnleggende tips kan du beherske storytelling, selv uten å være den fødte storyteller.

Les videre om du vil lære mer om storytelling, og hvordan dette kan mestres!

Hva er storytelling?

Storytelling handler om å kunne formidle en historie. Oversatt til norsk betyr det «historiefortelling», og det høres kanskje ganske basalt ut.

For mange gir historiefortelling assosiasjoner til god-natt-historier ved sengekanten, spøkelseshistorier med lommelykt under et laken – eller lignende.

De fleste av oss har altså et forhold til storytelling allerede. Noen av oss er flinke til å formidle fortellinger fra naturens side.

En god storyteller fanger oppmerksomheten til leserne eller lytterne, og holder på oppmerksomheten helt til historiens slutt.

En god historie klistrer seg ofte fast til de små grå, og dette er grunnen til at storytelling i Norge også benyttes innen markedsføring.

Alle har lyst til å høre på en historie som vekker oppmerksomhet.

Storytelling og markedsføring

En god historie har evnen til å skape engasjement og fascinasjon hos lytteren eller leseren.

Mottakeren danner egne mentale bilder til historien, og kan kjenne på følelser som frykt, lengsel, glede eller ømhet.

I markedsføringssammenheng ønsker mange bedrifter å vekke følelser som dette hos mottakerne sine.

Det å påvirke målgruppen på et emosjonelt plan er et velkjent triks innen markedsføring. Dette fordi følelsesmessig engasjement hos mottakeren øker sjansen for at vedkommende ønsker å kjøpe bedriftens varer eller tjenester.

Se for deg en reklame fra en annonsør som ønsker å selge produkter som ikke er testet på levende dyr.

En reklamekampanje som belyser ulempene testing på dyr kan medføre, vil gjerne vekke engasjement hos mange dyrevenner.

Mottakerne føler gjerne på sinne og tristhet når de leser om hvordan dyrene behandles. Dette øker også sjansen for at de vil støtte en bedrift som selger dyrevennlige produkter.

Det å inkludere storytelling i din bedrifts markedsstrategi er med andre ord ingen dum idé. Stadig flere norske bedrifter benytter seg av storytelling i Norge.

Salgstrakten er viktig innenfor markedsføring.

Slik mestrer du storytelling i Norge

For at en historie skal treffe mottakerne er det flere elementer som må tas i betraktning. Det gjelder å ta i bruk virkemidler som sørger for at leseren fatter interesse og henger med fra begynnelse til slutt.

Storytelling er også kjent for å være mer effektiv dersom historien appellerer til mottakerens følelser.

 

Spenningskurve

Først og fremst bør historien inneholde en form for spenningskurve, noe som bidrar til å holde på mottakerens oppmerksomhet.

Den klassiske spenningskurven starter med et anslag der karakterene og konflikten presenteres.

Etter dette bygges konflikten opp, før den når et klimaks. Deretter blir løsningen presentert – f.eks. produktene eller varene du markedsfører.

 

Spill på det menneskelige

Storytelling i Norge blir ofte mest vellykket om den omhandler ting mennesker flest bryr seg om – som følelser, konflikter, kriser eller personlig vekst.

Husk at mottakerne er mennesker, og dette er spesielt viktig å huske innen B2C-markedsføring, der privatpersoner utgjør kundene.

Markedsføring rettet mot bedrifter spiller i langt mindre grad på følelser. Gode historier appellerer som regel til følelsene våre.

En TV-reklame kan for eksempel forsterke dette ved at historien akkompagneres av en trist eller glad salg.

Du ser hyppig dette innen storytelling i Norge dersom du følger med i reklamepausene på TV. Det å vekke følelsene til mottakerne bidrar til å effektivisere salg og markedsføring.

Dette fordi mottakerne har en tendens til å bli mer handlekraftige og impulsive når følelsene settes i sving. Vær derfor ikke redd for å spille på følelser i bedriftens markedsføringsinnhold.

 

Uventede vendinger

De beste historiene er ofte dem som ikke er altfor forutsigbare. Uventede vendinger og spennende overraskelser bidrar til å holde på mottakerens oppmerksomhet, og sørger for at historien ikke blir kjedelig.

Uventede vendinger vil også øke sjansen for at historien blir uforglemmelig, noe som er et stort pluss innen markedsføring og storytelling i Norge.

Online markedsføring kan foregå i mange kanaler!

Storytelling i Norge: Slik fletter du inn reklame

Mange norske bedrifter bruker storytelling som verktøy innen merkevarebygging. Ønsker du å fremheve bedriftens budskap på en effektiv måte?

Da er storytelling noe å satse på. Gode historier bygges ofte på en sannhet eller et spesifikt budskap, noe som vil treffe mottakerne dine.

Selve historien skal være bærebjelken, da det er denne som treffer folk. Dersom du skal bruke storytelling for å selge et produkt, bør du prøve å unngå at bedriften inntar helterollen i historien.

Benytt heller tiden til å bygge på selve historien, og fang potensielle kunder med god fortellerteknikk.

Flett deretter inn produktet eller tjenesten du ønsker å selge. Dette kan for eksempel gjøres ved at produktet ditt er løsningen på historiens konflikt.

Innholdsmarkedsføring er blitt den nye, store tingen.

Merkevarebygging med storytelling

Dersom du mestrer storytelling godt, vil historien din føre til at mottakerne sympatiserer med historien din.

Kanskje de synes den er morsom, og deler den videre med vennene sine? Når mottakerne begynner å snakke om merkevaren din på grunn av en god historie, vil de ambassadører for bedriften – nesten helt ubevisst.

Sånn sett er storytelling et utmerket verktøy innen merkevarebygging. Et godt omdømme bidrar til at flere får øynene opp for varene og tjenestene dine, og slik begynner ballen å rulle.

Få orden i det kaoset historien er, og fortell den konkret og spennende.

Vi hjelper deg med storytelling i Norge!

Det er ingen tvil om at storytelling kan være et utmerket verktøy når du ønsker å effektivt kommunisere et budskap til mottakerne dine.

Det å faktisk mestre storytelling er imidlertid lettere sagt enn gjort. Ønsker du å benytte deg av storytelling innen markedsføring, men er usikker på hvordan du skal sette i gang? Vi hjelper deg!

Din Tekstforfatter har lang erfaring med storytelling i Norges næringsliv, og vi vet hva som skal til for å fenge ulike målgrupper.

Vi skriver mange tekster basert på gode historier, og fletter reklamebudskapet ditt inn på en elegant måte. Enten du ønsker fokus på salg eller merkevarebygging, kan storytelling være nøkkelen til suksess.

Kontakt oss i dag hvis du ønsker hjelp med storytelling, og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!