Storytelling reklame
Storytelling i reklame er populært, og benyttes av både veldedige organisasjoner og selskaper. Finn ut hvordan historiefortelling kan effektivisere markedsføringen din!
Storytelling kan øke sjansen for at budskapet ditt fanges opp av målgruppen. Med en god historie kan du også sørge for at budskapet blir husket, og kanskje til og med gjenfortalt.
Det er ikke uvanlig at «word of mouth»-markedsføring starter med et fengende reklamebudskap. Men hvordan går du egentlig frem dersom du skal anvende storytelling i reklame?
Motta gratis 500 ord!
Storytelling definisjon
Storytelling kan defineres som historiefortelling, altså videreformidling av en historie. Menneskehjernen er mottakelig for historier, og de fleste lar seg fenge av historier helt fra barndommen av.
Du husker kanskje de koselige god-natt-fortellingene du fikk servert på sengekanten som barn? Eller magiske eventyrfilmer du har sett på TV? Alle historier tar utgangspunkt i storytelling.
Det er imidlertid ikke alle historier som er like minneverdige og engasjerende. For at en historie virkelig skal fenge, må den være tilpasset målgruppen og ha en god dramaturgisk oppbygning.
Derfor er storytelling i reklame så effektivt
Storytelling i reklame er slettes ikke et uvanlig fenomen. Dersom du følger med på reklamene i reklamepausen på TV, vil du ganske sikkert se mange former for historiefortelling.
Som regel har reklamen et markedsføringsbudskap som er bakt inn i historien på ett eller annet vis. For å forstå hvordan dette best kan gjøres, gjelder det å ha kunnskap om dramaturgi innen historiefortelling:
- Anslag: En fengende start som fanger oppmerksomheten
- Presentasjon: Man blir bedre kjent med karakterene
- Utdypning: Man presenteres for en konflikt
- Opptrapping: Konflikten trappes opp
- Klimaks: Konflikten når et klimaks
- Løsning: Løsningen på konflikten
- Avslutning: Likevekten opprettes gjerne med en «happy ending»
Når du bruker storytelling i reklame bør du ta hensyn til denne dramaturgiske modellen. Presenter gjerne målgruppens utfordringer, og forklar dem hvordan produktet eller tjenesten du selger er løsningen på denne «konflikten».
Storytelling i reklame kan bli en «snakkis»
Storytelling kan ha mange fordeler. Som nevnt kan den føre til at mottakerne lettere husker budskapet, siden en historie kan gjøre inntrykk.
Er historien morsom, oppsiktsvekkende eller trist nok, vil kanskje målgruppen din dele reklamen på sosiale medier eller snakke om den. Dette er effektiv «word of mouth»-markedsføring, altså markedsføring gjennom «jungeltelegrafen».
Få hjelp med storytelling markedsføring
Storytelling i reklame er et populært verktøy for alle som driver med markedsføring. Med en god historie kan du sikre at budskapet ditt fanger mottakerens oppmerksomhet, og at produktene og tjenestene dine huskes.
Dersom du er usikker på hvordan du skal benytte storytelling i reklame, kan vi hjelpe deg. Vi tar utgangspunkt i bedriftens produkter, tjenester og målgruppe, og lager deretter en historie som er både fengende og minneverdig.
Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!