48 38 14 88 post@dingruppen.no
Storytelling tips

Storytelling tips

Storytelling tips kan komme i mange former og fasonger. Vi er fast bestemte på at storytelling er en essensiell komponent av digital markedsføring, og derfor ønsker vi å dele våre beste tips.

Folk elsker historier. Det er derfor storytelling har slått så godt an innenfor markedsføring de senere årene. De bedriftene som klarer å fortelle en historie til målgruppen vil huskes for dette.

Det er derimot ingen enkel oppgave å benytte storytelling, selv om man er en enestående skribent. I denne artikkelen skal vi se nærmere på noen storytelling tips og hvordan du bruker det i markedsføringen.

Motta gratis 500 ord!

Hva er storytelling?

Storytelling er på godt norsk historiefortelling. Det kan fort høres litt ut som eventyr, men dette er ikke skjønnlitterært. Innen storytelling skal bedrifter fortelle sin historie gjennom tekst, bilder og lyd.

Det er vanlig å for eksempel fortelle historien om hvordan bedriften ble grunnlagt. Flere velger også å bruke storytelling for å fremme en av sine ansatte. Kunder kan også involveres i storytelling.

Slik bruker du storytelling til bedrift

Eksemplene på situasjoner der storytelling brukes ovenfor er gode. Allikevel er det mye arbeid som ligger bak det å sette i gang slike initiativer for bedriften din.

Vi anbefaler først og fremst å involvere ansatte og kunder for å få frem de beste historiene. Mange går i den fella at kun ledelsen diskuterer seg mellom hva som kan være passende.

Når historiene er samlet, bør hele organisasjonen få sitt ord om hvilke historier som skal trekkes frem. På den måten sikrer en at de mest autentiske og jordnære historiene blir spredt.

Forbedre tekst

Skrivetips som forbedrer teksten din

For å sikre best effekt av storytelling, er det viktig at teksten er god. Denne må skrives med presisjon og virkelig treffe leseren. Gode historier skal bygge merkevaren og langsiktig sett øke omsetningen.

Vi anbefaler å skrive korte briefer til hvordan historien skal legges frem. Se over om dere liker flyten i briefene, og velg det alternativet som treffer målgruppen som den beste historien.

Bruk adjektiver og andre språklige virkemidler til å beskrive, og «prøv» historien på utenforstående. Kanskje er det detaljer du har glemt å ta med, simpelthen fordi dere selv tenkte det var åpenbart.

Vi hjelper deg med storytelling

Dersom du trenger hjelp til storytelling, kan Din Tekstforfatter bistå deg. Vi har skrevet flere hundre historier for norske bedrifter. Det er vår lidenskap å skrive, og vi hjelper gjerne deg også.

Ta kontakt i dag dersom du trenger hjelp til storytelling!

Motta gratis 500 ord!