48 38 14 88 post@dingruppen.no
Du blir best synlig på nettet gjennom Google.

Synlig på nettet

Synlig på nettet er noe de fleste bedrifter ønsker å være. Det finnes heldigvis en rekke metoder som kan anvendes for bedre synlighet på nett!

Disse metodene går under paraplybetegnelsen søkemotoroptimalisering, og gjør det mulig å rangere høyere i ulike søkemotorer som Google.

Vi skal nå se nærmere på hva søkemotoroptimalisering er, og hvilke spesifikke tiltak du kan gjøre for å bli mer synlig på nettet.

Enten du har en bedriftsnettside, nettbutikk eller en blogg, er det å være synlig på nettet helt avgjørende for suksess.

Dersom ingen klikker seg inn på siden din, vil de heller ikke få kunnskap om produkter og tjenester du tilbyr!

Blant mye støy, er det viktig å være synlig på nettet.

Hva er søkemotoroptimalisering?

I hvilken grad en bedrift er synlig på nettet, er ofte avhengig av hvor mye bedriften har fokusert på søkemotoroptimalisering (SEO).

For at en nettside skal bli synlig og tilgjengelig for forbrukerne må den kunne lokaliseres av søkemotorer som Google.

Dette betyr at nettsiden må ha en viss struktur, slik at søkemotoren kan tolke dens innhold.

Søkemotoroptimalisering omfatter ulike metoder som bidrar til å gjøre nettsiden din mer attraktiv for søkemotorenes indekseringsbot eller «web-crawler» – altså et program som automatisk henter og sorterer nettsider.

Dette vil igjen kunne gjøre nettsiden mer synlig på nettet, da den vil komme høyere opp i resultatsidene når noen googler relevante søkeord.  

SEO er en viktig del av å bli synlig på nettet.

Bakgrunn for SEO

På nittitallet kunne en få relevante treff på enkeltord, noe som var praktisk når antallet nettsider var noenlunde begrenset.

I dag finnes det langt flere nettsider, noe som medførte at søkemotorene utviklet modeller som effektivt kunne rangere sidene.

Dette førte igjen til at indekser ble mer avanserte, og generering av relevante søkeresultater ble tyngre.

Resultatene som presenteres i søkemotorene i dag, er en balanse mellom hva som er praktisk mulig å gjennomføre med dagens prosesseringskraft, og hva som er mulig rent teknisk.

Stadig flere bedrifter (og private for den saks skyld) investerer i dag mye tid og penger i søkemotoroptimalisering.

SEO er for en tekstforfatter noe av det viktigste å tenke på i 2020.

Slik blir du synlig på nettet – SEO-metoder

For å bli synlig på nettet er det helt nødvendig å ta i bruk metoder for søkemotoroptimalisering. Disse metodene anvendes i stor grad direkte på innholdet du publiserer på nettsiden din.

 

Overskrifter

Overskrifter bør velges med omhu om siden din skal bli mest mulig synlig på nettet. Husk at hver av sidene ikke bør ha mer enn én enkelt overskrift (H1).

Denne overskriften kan med fordel gi leseren en idé om hva siden omhandler. Under sidens H1-overskrift kan det være underoverskrifter (H2) og undertitler (H3).

Så, hvordan kan disse over- og underoverskriftene bli søkemotoroptimalisert? Jo – ved å inkludere søkeord.

Du bør fokusere på å ha ett hovedsøkeord (focus keyword) i teksten, og dette kan inkluderes i tekstens overskrifter, underoverskrifter og undertitler.

Pass på at nøkkelord flettes inn på en mest mulig naturlig måte, og unngå å bruke det i alle overskrifter.

En grei tommelfingerregel er å ikke inkludere nøkkelordet i mer enn 75 % av tekstens H1-overskrifter, H2-underoverskrifter og eventuelle H3-undertitler. Du kan bli synlig på nettet uten å overdrive bruken av søkeord.

 

Titler

Når du søker på noe i søkemotorer som Google, vil forskjellige nettsider listes opp i en treffliste. Overskriften som dukker opp for hver enkelt side er nettsidens «tittel».

Du kan gjerne inkludere søkeordet i tittelen, gjerne sammen med bedriftsnavnet eller merkevarenavnet du ønsker å selge.

Det er lurt å lage en interessant tittel som fanger oppmerksomheten til mottakerne. Ved å pirre deres nysgjerrighet får de kanskje lyst til å klikke seg inn på siden din.

Pass likevel på at du ikke bruker misvisende titler, slik at leseren ikke klikker seg inn på nettsiden forgjeves. For å bli synlig på nettet gjelder det å ha engasjerende innhold.

Nettsidens tittel vil også fungere som sidens overskrift dersom noen linker til den, for eksempel gjennom sosiale medier.

Det er derfor viktig at den gir en god beskrivelse av hva siden faktisk handler om. Hva kan leseren lære om eller få tilgang til ved å klikke på lenken?

Du bør velge ord med omhu når du skal skrive en tittel for nettsiden din. Tittelen kan nemlig ikke være lengre enn rundt 70 tegn.

Forsøk derfor å få med søkeord og viktig informasjon på den knappe plassen du har.

 

Metabeskrivelser

Direkte under tittelen finnes metabeskrivelsen. Dette er teksten som kan sees under tittelen i søketreffene i nettleseren, og gir ofte mer dyptgående informasjon om nettsiden enn tittelen.

Du har likevel ikke mer enn ca. 150 karakterer til rådighet, så det gjelder å velge ord med omhu – også her. Flett inn søkeord og informasjon om hva siden handler om.

 

Interessant  og unikt tekstinnhold

Skal siden din bli mest mulig synlig på nettet, er det også essensielt å ha tekstinnhold som engasjerer leseren og oppfattes som interessant.

Selve avsnittene under tekstens overskrift, underoverskrifter og undertitler bør være unike og inneholde nyttig informasjon.

Unikt innhold er spesielt viktig, da søkemotorene prioriterer dette fremfor kopiert innhold.

En tekst av høy kvalitet skal ikke bare være interessant – i tillegg bør den være velskrevet og fri for grammatiske feil, skrivefeil og lignende.

Dersom du ikke føler deg helt stødig når det kommer til rettskriving, anbefaler vi deg å få skrivehjelp av et tekstbyrå.

Et tekstbyrå vil dessuten sørge for at innholdet er tilpasset målgruppen, unikt og engasjerende.

Søkeordsanalyse er viktig for SEO.

Valg av søkeord

Det er viktig å velge søkeord- eller setninger som matcher termer og ord målgruppen søker etter i søkemotorene.

For å finne disse ordene kan du benytte deg av søkeordplanleggere som Google Ads – et nyttig verktøy for alle som vil bli mer synlig på nettet.

Husk å skrive tekst som er relevant for søkeordene du benytter.

En god tekstforfatter kan hjelpe deg med alt innen tekst.

Få hjelp til å bli synlig på nettet!

Ved å publisere SEO-innhold vil du kunne rangere høyere i søkemotorene, og dette er grunnen til at mange velger å få skrivehjelp fra et tekstbyrå med SEO-kompetanse.

Din Tekstforfatter skriver tekst, overskrifter, titler og metabeskrivelser som bidrar til at siden din blir mer synlig på nettet.

Vi har lang erfaring med en rekke ulike tekstsjangre, og kan skrive SEO-vennlig innhold for deg enten du har en blogg, nettbutikk eller bedriftsside.

Motta velskrevne bloggposter, fagartikler, produktbeskrivelser og kategoritekster som gjør at siden din blir synlig på nettet!

Fyller du ut skjemaet nedenfor, gir vi deg de første 500 ordene helt gratis i dag!

Motta gratis 500 ord!