Synliggjør merkevare med historiefortelling
Ønsker du å nå ut til målgruppen med bedriftens merkevare? Med historiefortelling kan du formidle et budskap på en effektiv og engasjerende måte!
Historiefortelling eller storytelling er populært innen markedsføring, og går ut på å formidle et budskap ved hjelp av en historie. En historie kan vekke følelser hos mottakerne takket være smart bruk av dramaturgi og språklige virkemidler.
En av fordelene ved å markedsføre en merkevare med historiefortelling, er at det blir enklere å påvirke mottakerne til å utføre en viss handling. Historiefortelling er derfor ikke bare utmerket for kommunikasjon, det kan også være strategisk smart.
Motta gratis 500 ord!
Historiefortelling bygger merkevaren
Merkevarebygging handler om å gi merkevaren din en spesifikk verdi, og sørger for at kjøperen sitter igjen med en følelse av å ha kjøpt mer enn bare et produkt.
Rent praktisk er merkevarebygging alle aktiviteter som bidrar til å posisjonere, danne, opprettholde og utvikle merkevarens omdømme. Dersom du forsøker å gi merkevaren din et spesifikt «image», kan historiefortelling være et smart verktøy.
Hvorfor synliggjøre og forme en merkevare med historiefortelling? Det gir deg mulighet til å påvirke hvilke assosiasjoner som skapes hos målgruppen når de ser eller hører om merkevaren!
Eksempler på god historiefortelling
For å lykkes med å skape et spesifikt image for bedriftens merkevare, må din historiefortelling først og fremst appellere til målgruppen din. Forsøk derfor å ikke bare tenke på hva bedriften din ønsker å formidle, men også hva kunden vil høre.
Hvordan skal du fremheve og forme bedriftens merkevare med historiefortelling? Det er blant annet viktig å legge en god plan. Her er noen tips til hvordan du kan forme historien din:
- Målsetning: Hva er målet med historien? Hvorfor skal den fortelles, og hva skal deg gi mottakerne av verdi?
- Målgruppe: Hvem snakker du til?
- Hvilke kanaler skal benyttes til å formidle historien?
- Hvordan skal mottakerne konsumere innholdet?
- Lag en innholdsplan: Hva slags innhold skal formidles?
- Lag en kanalplan: Hvilke historier skal formidles når og hvor?
- Velg format for historien: Synliggjør din merkevare med historiefortelling gjennom tekst og reportasjer, intervju, film, podcast eller lignende.
- Valg av språk: Snakk på et språk målgruppen forstår
Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker noen konkrete eksempler på god historiefortelling relatert til merkevare. La deg inspirere, men sørg for at din historie blir unik.
Storytelling for bedrifter
Har du en merkevare kan historiefortelling utvilsomt være et nyttig redskap. De færreste bedriftseiere har imidlertid erfaring med å skrive engasjerende historier. Derfor er det fort gjort å gå tom for idéer eller inspirasjon underveis.
Storytelling for bedrifter bør bevare bedriftens unike sider. La historien fremheve hva som er unikt med produktet eller tjenesten du tilbyr, og hvilke fordeler det kan gi forbrukerne.
Historiefortelling kan vekke både sympati, glede, latter eller engasjement hos målgruppen din. Sørg derfor for å lage en god innholdsplan, slik at du oppnår ønsket effekt.
Vi hjelper deg med storytelling
Det å synliggjøre en merkevare med historiefortelling er en smart måte å kommunisere et budskap på. Gode historier kan engasjere, røre og vekke interesse hos målgruppen din dersom de skrives riktig.
Ved å bake bedriftens merkevare inn i historien, kan du effektivt sørge for at målgruppen får spesifikke assosiasjoner til den. Det å skrive en god historie kan være utfordrende, men det finnes hjelp å få.
Din Tekstforfatter kan hjelpe deg med å forme bedriftens merkevare med historiefortelling. Vi passer på at historien appellerer til din unike målgruppe, og at de riktige virkemidlene tas i bruk.
Kontakt oss i dag for å motta 500 ord gratis!